28 mars 2016

Eget smör är ju lätt att göra

 



Under påsken har vi verkligen tagit det lungt. Kanske t o m lite för lungt för jag har märkt att jag nästan blivit lite rastlös. I går blev det en sväng till Ikea med mannen och där var folk som gråa kattor. Gillar att ha helger då man inte planerat in något alls och man har möjlighet att göra precis vad man vill. Men nu har fyra dagar varit kanske lite för mycket. Fast skönt är det ju med lediga dagar. I går fick jag för mig att testa på att göra eget snör. Hör ni, det var ju enkelt och kul.Vågade inte testa på en stor sats eftersom ni som känner mig vet att jag inte är någon grym gourmet kock ...



DSCN4186.jpg



Här kan ni läsa hur det går till:



Köp vispgrädde. Börja vispa grädden. Först blir det vispgrädde och sedan händer det inte så mycket på en stund. Fortsätt att vispa Plötsligt förvandlas grädden till gult och grynigt och då vet man att någonting händer. Grädden börjar släppa ifrån sig vätska och den häller du bort an efter. Jag tryckte flera gånger bort vätskan med en sked och till sist smaksatte jag med lite salt. Färdigt. Smöret håller sig precis så länge som det stod på gräddburken att grädden håller. Sedan satte jag smöret i en tät burk och i kylskåpet. Vill man smaksätta med annat ( tex. kryddor) går det bra.



DSCN4187.jpg



nimmare.jpg



PS! I morgon skall ni kika in här för då blir det bloppis på bloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...