13 juni 2019

En vecka i Pesaro, Italien

Hej igen!
Så har vi då varit hemma en vecka. Vilken härlig, lite annorlunda, resa vi hade. Vi hade räknat med att vädret kanske inte ännu skulle var super varmt och att det kanske skulle regna, så vi blev inte alls förvånade när de fem första dagarna bestod av grym blåst och störtregn. Kan dock inte förneka att det harmade. Dottern, som redan länge längtat till Italien, var minst sagt besviken. Vi är liksom så bortskämda med 40 grader och sol från morgon till kväll när vi reser, att det var svårt att förstå att vi rest till vackra Italien där det var det värsta och kallaste majvädret på 40 år !!

Vi reste alltså till den vackra badorten Pesaro  ( klick) som ligger vid Adriatiska havet i provinsen Marche. Pesaro är störst av badorterna på kusten, dvs. större än Rimini, Riccione och Cattolica. Dessa tre är riktiga turisthålor medan Pesaro är en omtyckt semester och badort för italienarna själva.  Staden har en vacker "gamla stan" med gamla vackra byggnader, smala gränder, springbrunnar, torg och gågator. Många ljuvliga små cafén och gelaterior och små butiker att shoppa i.  Utbudet av restauranger var helt ok, mest pizzerior och fisk/skaldjursrestauranger. Det var riktigt svårt att hitta kött på menyn. Vi gick ut alla kvällar för att äta och det blev både pizzor, ravioli, kött och vanlig pasta. Restaurangerna vi besökte fanns i allmänhet vid strandboulevarden och det var underbart att sitta och titta ut över havet (även då det stormade). Högsäsongen hade inte ännu inletts vilket märktes jättebra. Det fanns plats på de flesta restauranger. När månadsskiftet kom, syntes det även i gatubilden. Fr o m 1.6 var det en helt annan stämning i hela Pesaro, men å andra sidan förändrades  likväl vädret - nu visade sig solen från morgon till kväll,  +26 grader.

Vår pool

I förväg hade vi beställt en dagsresa till San Marino, och trots att det var en av de regnigaste dagarna, kändes det kul att ha något vettigt att göra. San Marino var ett helt fantastiskt land, nästan som om man var mitt i en saga. Vi åkte upp till den gamla stan med linbana , vilket i sig redan var fint. Eftersom det var en regnig dag, var utsikten inte den bästa ( läs =0) men det gjorde det nästan bara mer spännande. Republiken San Marino är byggt på Titano-berget och har ca 30 000 invånare. Läs mer HÄR .

San Marino - linbanan upp till "nowhere"

Som ni ser, regnigt och ruskigt väder härinne bland molnen

Utsikten nedåt - minst sagt spooky att titta nedåt...

Efter att det varit uselt väder från lö - to, bestämde vi oss för att åka till Florens. Och det var så värt de 100 e vi spenderade på buss + guidad tur. Där sken solen och jag som varit där en gång tidigare, njöt lika mycket av denna vackra stad ..om inte mer! Vi var riktiga turister och gick igenom de flesta gamla byggnader med guiden i spetsen och vi efter med knappar i öronen. Not my cup of tea! Det var typ pensionärer och vi..... Efter det hade vi en hel dag i Florens på tumis och vi njöt av både vädret och allt där fanns att se på.

Il Duomo / Florens

Pesaro
Givetvis blev det även gelato - glass i stora lass

En av attraktionerna i Pesaro var Piazza del Pomodoro, där denna skulptur " Big Sphere" i brons fanns.
Den är gjord av Arnaldo Pomodoro

Dottern i Adriatiska havet
Pesaro har en flera kilometer lång underbar strand, där vi gick och njöt. Stranden var full med fina snäckor och jag hade fickorna fulla var gång vi kom tillbaka till  hotellet. Så såg även krabbor och maneter som kommit upp på land pga vågorna. På stranden hade alla hotell en egen  "bagni", dvs en strand med badhus. De var alla målade i olika pastellfärger och var så fina . Fotograferade dem alla tror jag..  😆

De färggranna badhusen som fanns på varje bagni på stranden

Som ni säkert kan tänka er, blev det fotograferat massor. Vi har båda våra telefoner fulla med härliga minnen från var mor- och dotter resa till Italien. Om ni vill se mer, är det bara att kika på mitt instakonto @lotta_livingroom

Ha en fin torsdag,

-Lotta-

PS! Här kommer en extra bild över hur himlen såg ut de flesta dagar under veckan.