20 juni 2014

Kesän ensimmäinen juhla - Sommarens första fest

Juhannusaatto ja vihdoin olen ansaitulla kesälomalla! Miten voikaan tuntua niin hyvälle??

Tänään vietetään juhannusta ihanien ystävien kanssa; grillaten, nauttien kesästä ja yhdessäolosta. Tytär lähti töihin mutta me muut aletaan kohta valmistamaan ruuat, koristelut ja pitäisi vielä ehtiä nopeasti käymään kaupassa. Juhannusviettoon kuuluu kun kuuluukin usein silli, uudet perunat sekä muutama snapsi mutta sen lisäksi minulle tärkeämpi asia on kesäinen koristelu. Runsaasti vihreätä, kukkia sekä tietty sinivalkoiset astiat. Sen vuoksi olen menossa metsään hakemaan tarvikkeita. 

110c0b2a235a9e7e3217a9663a783570.jpg


Midsommarafton och äntligen har min sommarsemester börjat. Tänk att det känns så härligt.

Nu blir det sex lata veckor med familjen. Mannen blir inte riktigt ännu ledig och inte dottern heller, men skall spendera denna första tid med sönerna som varit på tumis nu i två veckor. I dag firar vi midsommarafton med härliga fina vänner. Det skall bli grillning, trevlig samvaro och fullt njut av sommaren. Dottern åkte på jobb men vi andra skall strax börja förbereda såväl mat som dekoration. Dessutom skall vi hinna en sväng ner till affären.

Till midsommaren hör det ju för många sill, nypotatis och en eller två snapsar - så också hos oss. Men det som är för mig nästan ännu viktigare är dekorationerna. Det skall dekoreras med mycket grönt, blommor samt naturligvis det blåvita  somriga porslinet. Därför skall jag även ge mig ut på skogspromenad för att hämta med mig lite av det gröna hem.


29e1e184007a647397e9b6cbc927d57c.jpg


7f3eddbd9cb224dcc1332bb639d5e2ff.jpg


0ffb88be362303e1f3a469b02e1f54b7.jpg


0c81baf3b7b085d03f2ceeb55fd86039.jpg


00c028ce7829271ddde3efa819518ad3.jpg

Kuvat/bilder: Ragnar Ómarsson

www.ikea.se/livethemma


Oikein ihanaa juhannusta kaikille !

Önskar er alla en härlig midsommar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...