11 jan. 2019

Stormiga hälsningar från Åland

Här kommer inlägget jag lovade skriva senast. Om vår minisemester till Åland.
Vi åkte hemifrån kl 06, mitt i den värsta stormen och körde i hårda stormbyar och snöyra till Åbo där vi skräckslagna skulle åka över med färjan till Mariehamn. Mest var vi rädda för att båten inte heller denna tur, skulle kunna ta i land i Mariehamn och vi skulle få njuta av "7-metersvågor" ända till Stockholm i stället. Men det hade lugnat sig så mycket att vågorna knappt kändes. Vilken lycka - det betydde att båten gick via Mariehamn och vi kunde köra av båten helt i normal takt.

Aldrig har jag väl sett Mariehamn så öde som denna dag. Ålänningarna hade fått order om att stanna inomhus eftersom man inte slapp fram på vägarna pga mängder med fallna träd som låg huller om buller längs med vägkanterna. Även elektriciteten var borta på många ställen och det var faktiskt riktigt svårt att hitta ett ställe där vi kunde äta på. Många restauranger var fulla då ålänningarna inte själva hade el och kunde göra mat och för övrigt hade själva Mariehamn klarat sig relativt bra undan förödelsen med tanke på hur de utanför stan hade det.

Torggatan en onsdag eftermiddag - en människa förutom vår familj...

När jag skulle boka hotellrum, visade det sig att nästan hotell inne i stan var fullbokade pga julloven, Fick ett rum på Strandnäs Hotell, som ligger lite utanför city och det var första gången vi bodde där. Ett hotell vi helt säkert återvänder till. Inget lyx men snyggt, prydligt och mycket trevlig och hjälpsam personal. Vi hade ett familjerum som bestod av två rum.  Morgonmålet var gott och traditionellt och alla hittade något att äta. Enda minuset var att morgonmålet serverades mellan 7-9 , vilket gjorde att vi fick ha väckarklockan att ringa för att inte försova oss (vilket ju var lite tråkigt eftersom vi var på semester).

Vi som alltid varit sommartid på Åland, såg fram emot att se ön i vinterskrud så vi körde omkring en dag. Vi åkte till Godby och till Gottby, där vi hyrt stuga i flera år. Det kändes så konstigt att se det när det inte var sol och grönt omkring. Inte alls lika mysigt ;).

Vi följde med på Facebook hur befolkningen klarade sig och jag måste lyfta hatten för ålänningarna som verkligen ställer upp för varandra. Många öppnade sina hem för att de som inte hade el, kunde laga mat, ladda telefoner samt sina datorer. Hotell och vandrarhem, skolor och restauranger välkomnade de i nöd, att bo, äta och värma sig i deras utrymmen. Gallerian Sittkoff hade öppet en hel natt bara för att ålänningarna kunde komma dit för att värma sig ifall de inte hade värme hemma pga elavbrott. Härligt 💓. När vi talade med hotellpersonalen, berättade de att det oftast är skäriborna som har det jobbigt, och att det var bra att de som bor på fastlandet fick uppleva hur kämpigt det egentligen kan vara, när man inte har tillgång till el och värme. Matbutiker fick tömma sina hyllor och slänga bort kopiösa mängder mat som inte hade klarat sig pga strömavbrott.

När man körde runt på ön, såg det inte klokt ut. Enorma träd hade fallit över vägarna och på vissa ställen såg det ut som om en virvelvind farit fram. Stora områden med träd hade fallit omkull och man såg bara rötterna av träden som låg där i skogen och över vägarna. Flera av träden hade fallit över elledningar och hängde ännu där ett dygn efter stormen... När vi kom hade man till all lycka redan hunnit kapa de träd som fallit över huvudvägarna, så vi slapp fram där vi körde. Men det var riktigt ruskigt att se.

Men vi njöt av allt (vilket vi alltid gör på Åland) och att det blev en lite annorlunda resa, gjorde bara att vi sannerligen minns det för evigt. Idag , en vecka efter att vi kom hem, är det fortfarande hushåll som inte har el. 93% av hushållen har fått allt fixat ...

Innan vi åkte hem tillbaka, besökte vi traditionsenligt Mariebad där vi fick vara nästan ensamma till en början. Vi åkte vattenrutchbana och simmade utomhus och njöt av det varma och sköna vattnet. På eftermiddagen styrde vi bilen mot Västra hamnen där vi körde upp på Viking Grace. Båten som nog är så snygg så. Önskar de fixade alla Vikingbåtar lika fina.... Vi hade bara däckplats men blev överraskade med en gratis hytt, vilken vi givetvis inte tackade nej till...

Festbandet Birdie uppträdde och jag satt en meter från den finska sångerskan Sani 👍 ( från Aikakone)

Som sagt, idag är det en vecka sedan vi kom hem och vi är alla ense om att det var fint att uppleva Åland även vintertid. Under de tre dagar vi var där hann vi med storm, -6 grader och strålande solsken, hagel, snö, snöslask och regn. Mycket att minnas.

Önskar er en härlig helg. På söndag blir det utlottning här på bloggen....