24 nov. 2018

Mycket jobb och lite om astmadiagnosen

Alltså, så skönt med veckoslut. Som freelancer är det ju lite så att allt jobb som finns, tar man gärna emot. Att tacka nej till något skulle kännas riktigt fel. Just nu är jag överröst med jobb, vilket jag uppskattar massor men det betyder även att jag inte riktigt hinner med allt annat som jag gärna skulle göra här hemma. Och just nu skulle jag bara vilja julpyssla och fixa här hemma.  Blir liksom inte klar med arbetet som skickas till mig. Får ett klart och så kommer fem till- och alla skall gärna göras asap... Men jag får inte klaga! Det kommer snart igen dagar när kalendern gapar tomt och då skall jag minsann pyssla och fixa. 

Annat då. Jo, jag besökte läkaren pga min astma. Var och bad om medicin i augusti och på onsdagen var utredningarna slut. Tog bara tre månader. Grymt anser jag. Ifall jag inte haft min mans astmamediciner att ta ibland, skulle jag säkert kollapsat redan. Så länge tycker jag inte det skall ta för att få hjälp. Och diagnosen då, undrar ni? Jo att jag INTE har astma, utan "astma liknande" symptom! Min PEF-mätning och spirometrin visar inte astma. Suck, vad det nu betyder. Måste i alla fall regelbundet ta kortison för att inte pipa natten igenom. Fick dock mediciner men inte med nedsatt pris som astmatiker brukar få. Så nu behöver jag inte använda mannens mer....

Vill påminna er om att det ännu finns några dagar i bloggens julkalender kvar. Så om nån vill hänga med med i en lucka, är det bara att kontakta mej. Första luckan öppnar vi 1.12. Läs mer om kalendern HÄR



Ai että, miten ihana kun on viikonloppu. Freelancerina on hieman pakko ottaa kaikki työt vastaan, mitä nenän eteen työnnetään, ja niin minäkin teen. Olen erittäin kiitollinen siitä että tällä hetkellä minulla on niin paljon työtä että en oikein ehdi päivisin tehdä kotona mitään muuta. Työt valmistuu, mutta samaan tahtiin saapuu uusia, jotka mielellään saisi tehdä asap. Ja juuri nyt, tekisi mieli vain valmistella koti joulua varten. Mutta - yritän ahkerasti työskennellä nyt, sillä olen erittäin tietoinen siitä että tulee taas päiviä, jolloin kalenteri on ihan tyhjä...ja silloin askartelen !

Muuta ? Kävin taas lääkärillä. Vihdoin astmatutkimukseni ovat valmiina (kesti vain 3 kk...). Diagnoosi? Noh, PEF-mittaukseni ja spirometria näytti että minulla EI ole astmaa. On aika huvittavaa, sillä joudun joka päivä ottamaan mieheni astmalääke, muuten hengitys vinkuu koko yön. Lääkärin mukaan minulla on "astman tapaisia" oireita jotka johtuu.... ties mistä! Sain kuitenkin omat lääkkeet nyt joten voin jättää miehen astmapiippu rauhaan... en tosin saa lääkkeet alennettuun hintaan niin kun astmaatikot saavat!

Viimeiseksi vielä muistutan että blogin joulukalenteri aukeaa 1.12, ja vielä puuttuu parista luukusta sisältö. Joten jos olet kiinnostunut olla mukana, laita viesti. Voit lukea lisää TÄSTÄ.


Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...