21 nov. 2018

Länge sedan jag bakade havreflarn..

Igår på morgonen undrade sonen om vi kunde baka något när han kommer hem från skolan. Han gillar att baka och jag tackar aldrig nej till något gott till eftermiddagskaffet. Han hade velat göra en kladdkaka med kakaon var slut så vi gjorde havreflarn i stället. Tänk, de är så lätta att göra och visst är de underbart  g o d a . Älskar när de är aningen mjuka inuti...så blev de här också. Slurp. Delar med mig receptet jag använde. Av det blev det två plåtar ca 30-40 st. 



Eilen aamulla poikani kysyi jos me voidaan leipoa jotakin kun hän tulee koulusta. Hän tykkää leipoa ja minä en koskaan sano "ei kiitos" hyvälle kahvileivälle.  Hän toivoi että tekisimme mutakakkua mutta kaakao oli päässyt loppumaan joten päätimme tehdä kaurakeksejä. Ai että, kuinka ne ovat helppo tehdä ja ovat myös  t o d e l l a  hyviä. Tykkään kun ne jäävät hieman pehmeiksi...  Jaan reseptin teille. Tuli kaksi pellillistä eli n 30-40 kpl.

HAVREFLARN (Kaurakeksi)

100 g smält smör / sulatettu voi
3 dl havregryn / kaurahiutaleita
1 ägg / kananmuna
1½ dl socker / sokeria
1 msk vetemjöl / vehnäjauhoa
1 tsk bakpulver / leivinjauhe

1.Smält smöret i en kastrull, blanda i havregrynen. 2.Vispa ägg och socker pösigt, 3.Blanda vetemjöl och bakpulver. 4.Blanda ihop allt inne i kastrullen

1. Sulata voi kattilassa ja sekoita kaurahiutaleet sekaan. 3. Vatkaa kananmuna ja sokeri kuohkeaksi
4. Sekoita vehnäjauho ja leivinjauhe 5. Sekoita kaikki yhteen kattilassa


225 - 250 grader ca 5 minuter

LYCKA TILL,

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...