29 okt. 2018

Vin- och matmässan 2018

I år hade jag turen att få bloggpass till Vin- och Matmässan i Mässcentrum i Helsingfors. Mässan gick av stapeln 25-28.10 och jag besökte mässan på lördagen. Samtidigt pågick även bokmässan i en annan våning av hallen och biljetten gav tillträde till bägge. 

Nu kommer det att ske något som aldrig skett förut på denna blogg- ett inte så positivt mässinlägg!
Det var första gången som jag var på just denna mässa och förväntningarna var höga. Tyvärr slogs mina förväntningar ganska fort omkull. Mässans fokus låg på utbudet viner och matdelen var minimal. Jag dricker nog vin men är ingen finsmakare direkt. Man kunde köpa ett sk vinprovningsglas samt ett betalkort på vilket man kunde ladda ner ett fritt belopp pengar med vilka man kunde smaka på viner för 3-12 euro (beroende på vinmängden och vinets pris). Kortet och glaset kostade 10 euro och sedan laddade jag 10 euro på kortet för vilka jag tänkte smaka på viner. 


På området fanns diverse matstånd där man fick köpa en portion, men som i mitt tycke var dyra. Det fanns några gratis-provsmakningsställen och det futtiga som fanns att smaka på var typ chips, ostar och korvbitar ( läs: det traditionella som finns på de flesta mässor)
På Street Food-delen hade bl a Naughty Brgr, Tortilla Company och Street Gastro placerat sina vagnar. Tyvärr var köerna dit så långa att jag inte ens ides försöka ställa mig i kö. Även Stockmann och Lidl var på plats med sina delikatesser.


Många korgar gapade tomma så det blev inte mycket i matväg att smaka på. Eftersom bokmässan var i nedre våningen och vin- och mat i övre våningen, blev det väldigt trångt och det gick knappt att gå omkring där (med ett vinglas och några påsar i handen). Betalningskorten strulade och det var svårt att betala sina vinsmakningar och det slutade med att jag köpte tre vinprovningar för mina laddade 10 euro. Köpte med mig hem lite smått och gott i matväg och efter en sväng in på bokmässan åkte jag hem igen med mina följeslagare...

För den som INTE drack alkohol blev säkerligen mässan en flopp. Kunde lika väl heta VIN-mässa. Uselt med matsmakningar (man skulle ju tro att en matmässa bjuder på mera godheter än de smakbitar du får på årets andra mässor!), trångt, långa köer, dyrt (10 e) för ett vinglas (som du nog fick behålla) och för ett TOMT betalningskort! Personligen tänker jag inte öda min tid på denna mässa flera gånger trots att jag älskar att gå på mässor av olika slag. 

Fick ett pressmeddelande dagen efter, i vilket jag kunde läsa att bokmässan i år slagit alla rekord. Skulle jag ha vetat det jag vet nu, skulle jag ha spenderat min mässdag i nedre våningen på bokmässan...


Drömmer efter SMEG vattenkokaren💓
Salmiaksfyllda Cantuccini

Winetasting på gång


Italian Ice Cream 
Tänään ei tule suomenkielinen käännös, mutta oikealta löytyy "translate" kohta josta saat tekstin käännettyä (huono suomi..tiedän)

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...