4 juni 2018

Meditation del 2

Meditationskursen fortsätter. Har fått min nästa övning som är att lyssna till ljuden omkring mig. Att fokusera på mig själv så mycket att jag bara observerar ljuden. Att kunna koncentrera sig är inte alltid enkelt. När man tar sig en skön position händer det lätt att det dyker upp en massa grejer i huvudet, som får tankarna att flacka lite hit och dit. Men efter att ha gjort dessa övningar några gånger i veckan, har jag lärt mig fokusera och gå in i mig själv. Tanken är att man inbillar  sig att se på de inre ögonlocken från ett djupt ställe i huvudet - inte lätt va? Sedan fortsätter man försöka känna hela kroppen inifrån sett...
Det är ingenting jag behöver göra, allt sker av sig själv och min uppgift är endast att observera det som händer. Jag andas lungt både in och ut, jag skall inte "andas" utan låter kroppen göra jobbet medan jag är helt avslappnad. Ofta när man gör andningsövningar andas man medvetet in och sedan är man medveten om att man måste andas ut.
Andningen är mycket viktig och försker lära mig att inte "göra" andningen utan bara låta den ske av sig själv. Svårt att förklara....
Hur känns inandningen just nu? Är den helt naturlig ?



När andningen är naturlig är det dags att försöka fokusera på ljud. Ljud omkring mig men även kroppens ljud. Det gäller att forska i varje ljud utan att stanna fast i själva ljudet. Om det råkar vara helt tyst försöker jag lyssna ifall det finns något ljud även bakom tystnaden  Det är mycket svårt att göra denna övning eftersom jag märker hur tankarna igen far hit och dit... öva...öva...   ;)

Före varje ny övning har deltagarna chans att delta i en Zoom-nätkonferens. På denna berättar Johanna grundligare om hur veckans övning går till och deltagarna kan ställa frågor och Johanna kan höra sig för hur det går för deltagarna med övningarna. Ingen behöver ha sina mikrofoner på men möjlighet till prat finns. Förra veckan glömde jag totalt bort vår nätträff och loggade för sent in. Då höll de andra redan på att sluta men jag och Johanna pratade en timme efteråt. Hon gav mig lite info om övningen och jag berättade om de erfarenheter jag fått under första delen av kursen. Vi pratatde på som om vi kännt varandra sedan tidigare och mitt i samtalet sade Johanna att " här i Skottland är det.....". Skottland? Ja visst! Johanna och hennes familj har för några månader sedan lämnat allt vad de hade här i Finland. De sålde sitt hus och skaffade sig en husbil med vilken hon tillsammans med sin familj nu reser runt i Skottland samtidigt som hos drar nätkurser. Helt fantastiskt att höra om deras liv på fyra hjul och visst kändes det svårt att förstå att hon var i Skottland när vi satt och chattade online! Tänk vad internet har att erbjuda! På hemsidan finns även Johannas blogg där man kan läsa om familjens resa i husbil!

Johanna , som drar kursen har just fått sina nya hemsidor klara. Kika in och läs mer om henne och om kurserna hon drar. www.tietoisuusakatemia.com.


Och för dig som vill prova på detta med meditation och joga på nätet, kika in under "verkkokurssit" där du ser allt vad Johanna bjuder på. Kursen jag nu går är Vapaa mieli-meditationskurs. När du klickar på kursen ser du hela programmet. På hemsidan kan du även läsa feedback från Johannas kunder. Mer meditation igen nästa vecka...




Bloggsamarbete med Tietoisuusakatemia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...