11 apr. 2018

Målningsprojekt del 2 - köket

Under helgen påbörjade jag målningsprojektet här hemma hos oss. Den första väggen som blev grå var köksväggen. Har fått målfärg från Ilves-maalit och färdigt blandade var dessa två gråa nyanser M499 samt K499 som båda är färdigt blandade i Ilves remontfärg botten A, i 2, 7 liters färgämbar. Öppnade bägge ämbar för att bättre kunna se skillnaden på den gråa färgen, valde den mörkare till köksväggen.  Ilves remontfärg är en tvättbar latexfärg som passar fint till nästan alla ytor. Tål slitage och går fint att torka av så är perfekt i te x kök, hallar, badrum och trappuppgångar. 


På bilden ser man bra skillnaden hur färgen såg ut när den torkat (vid kanterna) och hur mycket ljusare den var när vi strök på första lagret med färg.  Färgen torkade super snabbt, är dammfri efter ½ timme, torr och redo för ett andra lager efter 2 timmar.  Inga starka lukter och en målfärg som verkligen var enkel att sätta på väggen med roller. 



Väggen är färdigt målad och vi väntar på att den skall torka så vi kan måla andra gången...



Och hur blev det då? Kan bara säga att jag är så nöjd med slutresultatet. Färgen täcker fint redan efter första lagret men ger definitivt en djupare ton efter ett andra lager. Hade för avsikt att samtidigt göra andra små förändringar i vårt kök vilket jag nu gjorde. Bordet svängdes mot väggen och tog bort en extra skiva. I skolan har vi gjort lampor och jag fick igår klar en av mina- en taklampa gjord av koppartråd och kopparnät som sedan är klädd med ett löst vitt bomullstyg. Känns så ovant då vi tidigare haft en stor svart lampskärm, men må jag inte småningom vänja mig. Ännu fattas det något på väggen, kanske en stor klocka...


Håller just nu på med att tejpa nästa vägg. Var jag målar näst kan du läsa om här på bloggen i nästa inlägg. Nu önskar jag er en härlig solig onsdag. 


Bloggsamarbete med Ilves-maalit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...