29 sep. 2017

9 veckor med möbelsnickeri

När jag studerar till inredare, skall ni inte tro att det endast är frågan om att läsa sig möblera om i lägenheter. Det är i själva verket så mycket mer. Nu är det andra året som påbörjats och redan har vi lärt oss hur man sätter upp mellanväggar, hur man lägger laminatgolv, att tapetsera och måla, att sy och nu är det så snickeri som gäller. Åker två gånger i veckan till Axxell i Karis där snickarlinjen med alla sina maskiner finns och just nu håller vi på med vårt examensarbete, en hög kökspall. Vi använder inga spikar eller skruvar när vi lägger ihop bitarna utan de sammanfogas med sk dominobrickor. När den är klar får vi snickra vad vi själva vill.

Hela arbetet började med att vi gick ner i trälagret för att välja vilket virke vi ville arbeta med. I lagret fanns det mängder med råvirke som ännu hade barken på. Efter att vi sågat virket med cirkelsåg, i  bitar av rätt storlek, var det dags att börja hyvla dem, limma sitsen (som består av flera bitar) samt fräsa hål med dominomaskinen och göra själva brickorna. Det hela har varit jätteroligt fast snickrande efter ritningar inte är min grej precis ( så ifall någon av mina kommande kunder vill ha ett snickrat  bord, får de nog beställa det av någon annan än mej 😅)
Efter ett större antal missöden och fel (som tack och lov gått att rädda på sätt eller annat) har jag nu åstadkommit något som kan kallas början av en pall - ja, man kan redan se vad det skall bli och det känns super!

På bilden är min pall ihopsatt på prov innan sandpappringen av träet inleds. I bakgrunden
jobbar Heidi för att få allt slätt och snyggt. på sin pall

Det blir många långa bilresor i höstmörkret ännu innan vår Karis-tid är över. Sedan är det igen dags för lite inredning igen. Då gäller det ytbehandling av möbler, Efter julen fortsätter inredningstapetsering då vi skall sy olika sorters gardiner samt beklä stolar och tillverka lampskärmar. Till sist står det dekorationsmålning av byggnader och schabloner på schemat.
Som ni ser är programmet digert men mycket lärorikt och roligt.

Nu önskar jag er en härlig fredag och en skön helg. Dottern är ledig idag och senare i kväll skall vi gå tillsammans på bio. Ett tag sedan sist.

Ha det så bra,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...