25 juli 2017

Underbar syrensaft

Jag vet att syrentiden är över för denna sommar. Tänkte ändå dela med mig av ett ljuvligt recept som jag testade på förra sommaren. Det är alltså ett saftrecept och är precis lika lätt att göra som fläderblomssaft. Du behöver 40-45 blomklasar till 3 liter saft.


SYRENSAFT

40–45 blomklasar
2 liter vatten
2 kg socker
2 citroner
1 lime
50 gr citronsyra

1. Lägg blomklasarna på ett tyg så kryper eventuella insekter ut ur dem. Skölj klasarna om du vill. Rensa sedan bort alla blad och stjälkar. De kan göra att saften blir besk. Lägg blommorna i en stor skål.
2. Tvätta citroner och lime. Riv skalen och blanda rivet med blommorna. Pressa saften ur frukterna och häll också ned den bland blommorna. Blanda i citronsyran.
3. Koka upp vatten och socker. Häll det heta vattnet över blomsterblandningen och rör om.
4. Låt stå och dra under lock i 3–4 dagar gärna på en sval plats. Rör om då och då.
5. Sila sedan bort saften och häll upp saften i rena flaskor. Förvara flaskorna i kylskåp. Hållbarheten på saften är inte jättelång så det kan vara bra att frysa in en del av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...