11 jan. 2017

Inredningsprojekt nr 1

I skolan, där jag studerar inredning, gör vi hela tiden olika små projekt och jag tänkte att jag skulle visa mina projekt till er. Oftast har vi ju inte "riktiga kunder" utan vi gör inreder till en fantasi-kund. Tänkte att mina inredningsprojekt skulle bli mer personliga ifall jag lade upp dem här på bloggen åt er. Trodde jag skulle kunna överföra min PowerPoint till Blogger men det visade sig vara omöjligt . Därför är bilderna nu denna gång bara fotade med kameran rätt och slätt... Nästa gång hoppas jag att få screenshots av sliderna....Till projektet hör alltid en bottenplan, en moodboard och ett kollage över de tänkta produkterna.

Scenario: ung kvinna i 25-årsåldern, flyttar till sin första egna hyreslägenhet. Har ingen möbler sedan tidigare så allt skall köpas nytt. Det skall vara lätt hitta produkterna och de får inte vara så dyra. Lägenheten är 2 r+k på ca 50 m2. Kunden vill ha exotisk och orientalisk stil....



Moodboard: en moodboard visar till vilken känsla eller sinnesstämning man vill komma. 
När jag planerade inredningen till lägenheten ville jag ha en orientalisk ton i det hela men ändå inte använda starka färger som man ofta ser i den orientaliska inredningsstilen (t ex lila, mörk grön och mörk röd). Tänker på öppna vyer och kanske lite mer på exotiskt än orientaliskt. Enkla material och en känsla av frihet och lugn och ro för själen.




Färgskala: Färgerna jag valde till detta inredningsprojekt ser ni här nedan. Golvmaterialet är ljust laminat och väggarna är vita. Färgerna är jordnära och inte så starka kulörer.



Sedan till inredningen. Valde till min kund möbler i vitt, svart och brunt. Inredningen fick också inslag av lite färger så som gul, röd och grön. Även rotting och bambu syns i valet av produkter. 
Vi börjar med sovrummet. Kunden ville gärna att både sovrummets och vardagsrummets färger skulle vara lika så att hon kan fritt möblera om mellan rummen när hon tycker. Därför är färgskalan helt densamma för bägge rum. 


Alla produkter som skaffades till sovrummet kommer från Ikea.


Vardagsrummet är rätt så stort och sitter ihop med både hall/tambur och det öppna köket. 
Rummen är placerade bredvid varandra och nu då färgerna i bägge rum är de samma,smälter allt väldigt fint ihop. När köket och hallen inreds, kommer även dessa att gå i samma färgnyanser. 


Jag vet att bilderna är usla och skäms över för att jag lagt ut dem men jag gör det den här gången och hoppas att följande projekt ser bättre ut. Kanske nån av er får ideér av detta projekt. Vill du veta varifrån en speciell produkt är inhandlad, fråga!

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...