12 jan. 2017

Förr och nu : köket

 I serien förr och nu är det dags att titta på köket som förändrats på många sätt. Tyvärr förlorade jag en mängd bilder när min laptop kraschade för ett år sedan och därför har jag inte bilder från våra allra första år här i detta hem.  I varje fall har vi haft ombyte när det gäller matbord. Har ett långt matbord som hängt med under alla dessa år, som jag verkligen gillar. Fick nog av det emellanåt och skaffade ett runt bord som var, ack så fint, men som gjorde att hela familjen inte rymdes så bra ( men strunt i familjen bara mamma får ett runt bord).  Under tiden som det runda bordet var i köket hade pojkarna vårt från början träfärgat->vitmålat -> svartmålade matbord i sitt rum som skrivbord. Ni kan även på de första bilderna skymta det fula beige-gula kaklet på väggarna som snart byttes ut.


Sedan fick det målade bordet flytta tillbaka in i köket och det vita bordet såldes. Samtidigt byttes den vita, lite lantliga stilen mot mera svarta detaljer och grått. På bilden syns ännu några lantliga och shabby detaljer, så som den rostiga oljelampan på väggen och rottinglampan. Det svartmålade bordet gillar jag verkligen. Enda felet med ett svart bord är att man ser alla smulor och damm som landar där... not funny!


Köket fick sig en grå-vit-svart matta och lite rottingföremål hade dykt upp. Jag hade kommit in i Riviera Maison-perioden där jag ännu befinner mig. Bilden här nedan är en av favoritbilderna från vårt kök. Tycker om den trots att vi där ännu har fult kakel på väggarna. ,)


Sedan fick jag för mig att det fula kaklet skulle försvinna på ett eller annat sätt och beslöt mig för att testa på DC-fix som var mycket på tapeten då. Hade tänkt att jag enkelt skulle dra en plastlänga över hela sk....t för att få bort dem så snabbt som möjligt, men sedan talade pedanten i mig. Det blev närmare 100 klippta plastbitar och många dagar med obekväm arbetsställning. Slutresultatet har inte bara förundrat mig utan även alla våra vänner och bekanta. Så sjuttons snyggt!


 Köket blev som ett nytt kök och man kunde tro att vi verkligen hackat loss alla gamla fula kakel och satt på nya. Valde en DC-fix med namnet grey stone som verkligen står för sitt namn. Man kan faktiskt tro att dessa är av sten. Fint och snyggt blev det. Just nu trivs jag/vi bra med köket och speciellt för mig som just nu sitter dagarna i ända och jobbar vid köksbordet, är det livsviktigt med ett kök som är trivsamt.  Nu är alltså kaklen svarta, matbordet vitt igen och runt matbordet har vi rottingstolar med svarta sittdynor, vilket jag aldrig sett någon annan ha. Gillar dem massor och eftersom jag inte hittade sådana i affärerna , sydde min snälla mamma dem åt oss.


Ses igen i morgon,

Lotta

2 kommentarer:

  1. Jag tror jag gillar faktiskt bäst ditt kök exakt så som den var först. Den ser rymligare och ljusare ut då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag, skulle inte alls nu trivas i ett vitt kök! Visst är det bra att man kan förändra det mesta i inredningen . Trevligt veckoslut, Sara!

      Radera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...