9 jan. 2016

Baby it´s cold outside

God morgon i kylan ! Visst är det en eländigt kall vecka vi har bakom oss? Inte skulle jag gilla att ha det såhär en längre tid. Nej verkligen inte. Började jobba i måndags och naturligtvis skulle det då bli kallt som synden. Här hos oss har det hela veckan varit mellan -24 och -27 grader och det har varit verkligen påfrestande för oss alla. Inte bara för oss men även för våra bilar. Att få bilen att starta om morgonen är ju något vi önskar att sker utan större problem men när temperaturen sjunker tillräckligt är det nog inte alltid så garanterat. Eftersom jag inte ännu promenerar längre sträckor har jag åkt med bil till jobbet fastän vägen inte är lång. Har startat bilen efter att den varit några timmar kopplad till värmaren och det har fungerat bra. Även cupévärmare har gjort succe fast bilen verkligen inte varit så varm inuti som man kanske önskat. Men det tar ju lite längre tid för den lilla blåsaren att få - 27 att bli behagligt och skönt ..



IMG_2945.jpg



Har startat lite tidigare och åkt en liten extra runda bara för att låta bilen vara i gång lite längre. Konstaterade här hemma att jag inte skulle ha något emot att vi här i Finland skulle stänga jobb och skolor pga kyla på samma sätt som de stänger tex skolor i USA pga snöväder. Skulle vara härligt att veta att man inte behöver bege sig ut och att man inte har tider att passa då temperaturen sjunker så här lågt.  Nå väl. Vår bil är verkligen inte av någon ny modell men ändå har vi haft turen att ha en bil som fungerar i väder och vind. Och att ha en inbyggd motorvärmare samt cupévärmare i dessa tider är härligt. Min arbetskamrat var tvungen att köpa ett nytt batteri till bilen och till hennes förskräckelse visade sig att de var slut i affären likaså startkablarna. Som tur har vi inte behöva använda oss av kablar en enda gång.- som jag sett att några av grannarna fått göra. Alltid är inte äldre bilar fy skam att ha...  ;) Sätter ni annors anti-freeze-vätska i bensinen när det är kallt? Det gör inte vi men vet att det finns endel som sätter i lite. De lär även vara slut just nu i alla affärer som säljer biltillbehör...



 



ford_focus_a1247095226b2823804_8_orig.jp



 



baby.jpg



 



Just nu visar termometern  -12 grader och jag är så glad att de lovat lite "varmare" väder till nästa vecka. Skall strax ut med bilen en sväng och har satt på värmen. Skönt att sätta sig i en varm och skön bil. 



 



nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...