31 juli 2015

EDEN 3-pack

Berättade för en tid sedan att jag haft möjlighet att testa Orthex EDEN 3-pack och idag tänkte jag berätta lite mer om varför jag gillar den så bra. Eden 3-pack består alltså av tre vita plastkrukor som står på ett snygg bambubricka. Krukorna innehåller en innerkruka där det hänger en sk kapillärmatta genom vilken örtera suger åt sig vatten som finns mellan de båda krukorna. Mattan absorberar precis tillräcklig mängd vatten för att örten skall hållas fräsch länge. Ifall du köper örter i kruka från butiken, kan de direkt stoppas i krukan, ingen plantering behövs. Men om man vill går det naturligvis att plantera "på riktigt" i den också. Då vattnar man första 8 veckorna uppifrån och först sedan när rötterna rotat sig börjar man använda vattenmagasinet under krukan. Innerkrukorna behöver inte lyftas bort från ytterkrukorna vid vattning eftersom det finns vattningshål där man lätt kan fylla på.



DSCN2303.jpg



EDEN 3-pack är alltså den perfekta örtkrukan för dej som gillar att använda örter i maten eller som vill testa på att odla egna örter. Krukan är självbevattnande vilket passar mig precis. Igår råkade jag se att våra örter slokade lite och märkte att allt vatten var slut där under - fyllde på och efter några timmar var de som nya igen. Det är sällan jag tidigare fått mina butiksörter att hållas en längre tid men nu har jag gjort det. Tror minsann vi är inne på vår tredje vecka nu och alla ser ut att må fint. Mannen odlar i en av dem en chili-planta som han skaffade i juni och den tycks även trivas perfekt i denna kruka. De får alla just passligt med vatten.



DSCN2301.jpg



Dessa krukor är verkligen snygga att ha och stå framme och vet ni vad ? Bambufatet har jag redan flera gånger använt i serveringen. Är super praktiskt t e x till servering av rulltårta, uppskärningar och annat smått och gått.



 



Lotta



 



Inlägget gjort i samarbete med Orthex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...