28 maj 2014

Talomuseo Glims Gårdsmuseum

Tänään oltiin kevätretkellä Glimsin Talomuseossa Espoossa.



Sää oli mitä inhottavin - satoi, tuuli ja ei ollenkaan keväinen feelis. Paikkana Glims on aivan ihastuttava ja koska asun aivan lähistöllä käydäänkin siellä aika usein. Nyt kuitenkin olimme siellä päiväkodin kanssa. Katselimme wanhoja taloja ja juteltiin miten ennen vanhaan elettiin. Minä joka rakastan vanhoja käyttöesineitä , osasin teitty kertoa tarkalleen lapsille mihin ne käytettiin. Kun mietettiin olisko kiva asua näin, ilman televisiota, ilman valoja ja ilman iPadeja ja  vain tällaisillä vanhoilla huonekaluilla rupesin nauraamaan kun ajattelin että hei- meildän kotona löytyy melkein kaikki nämä vanhat esineet nk. kirnu, pyykkilauta, juustomuotti, hevosenkenkiä, öljylamppu, langankehruutarvikkeet ym ym , en kyllä uskaltanut kertoa ääneen sitä. Lapsethan olisi voinut luulla että olen  ainakin satavuotias..  ;))



 



1.jpg



Nyt seuraa sitten kunnon kuvapläjäys alueelta. Jos että ole käynyt Glimsissä, suosittelen lämpimästi. Alueella on pieni viihtyisä kahvila, siellä on kanoja, museo ja ihanan vihreä ympäristö. Lisää paikasta saa itse lukea tästä



 



2.jpg



 



3.jpg



 



7.jpg



 



Idag besökte vi Gårdsmuseét Glims i Esbo.



Platsen är underbar och eftersom jag bort helt nära brukar vi faktiskt besöka stället rätt så ofta. Idag var jag ändå där med dagis. Vädret var tyvärr inte det vårigaste utan i stället var det regnigt, blåsigt och rätt så kallt. Vi gick omkring och tittade på de fina gamla uthusen och vi funderade bl a hur det skulle vara att bo så där enkelt, utan television, elektricitet, iPadar och bland gamla möbler. Jag som älskar gamla bruksföremål kunde ju snabbt föklara vad man gjorde med alla sakerna vi såg runt omkring. Kunde inte låta bli att skratta när jag tänkte att de flesta av dem ju finns hemma hos oss; smörkärna, ostformar, tvättbräde, hästskor, oljelampor, föremål man använde till spinneri osv. Men det vågade jag inte berätta för barnen.. de kunde ju tro att jag är lastgammal ;)).



 



5.jpg



-  omien eväiden syömistä varten - plats att äta sin medhavda matsäck på -



 



4.jpg



- vanha tallirakennus - gammal stallbyggnad -



8.jpg



 



9.jpg



 



Om du inte besökt Glims tycker jag du skall göra det, platsen är hälig en vacker sommardag (även om den nu oxå nog var det!), det finns ett mysigt litet café på området, ett museum och där finns hönor. Omgivningen är underbart grön det finns bord ute där man kan äta t ex. sin medhavda vägkost. Mera om stället kan du själv läsa här .



 



88.jpg



99.jpg



Kuvat otettu puhelimella - bilderna tagna med mobilen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...