20 jan. 2020

Måndag och blodtrycksmedicin!

Efter ett härligt veckoslut, var det dags att se sanningen i vitögat...det var alltså dags för läkarbesöket jag definitivt inte sett fram emot. Besöket som skulle i visa ifall jag behövde blodtrycksnedsättande medicin, eller inte.  Som ni kanske minns, mättes det vid ett tidigare läkarbesök ett blodtryck på  215/101 och efter det har det varit något som spökat i min vardag. Dagliga mätningar, laboratorieprov och Ekg. 

Trots att jag ändrat mina levnadsvanor relativt radikalt, äter nyttigare, rör på mig mer och slutat äta både salmiak och lakrits , har trycket dagligen varit förhöjt, dock inte lika högt som tidigare. Går nu runt med värden som 145-170/70-85 och som inte ger mig några obehagliga känningar. På lång sikt är det ju inte bra och min läkare ansåg att vi utan vidare skall börja medicinering nu så jag inte behöver stressa om detta mer (vilket orsakar ännu högre tryck!).

Vid nästa besök ser vi hur allt ser ut, om medicineringen kan avslutas eller om vi fortsätter. Känner mig gammal nu - det är väl bara gamyler som äter blodtrycksmedicin...? För mig har detta i varje fall varit ögonöppnande och jag har insett att det är nu jag måste börja ta hand om mig själv och min lite överviktiga kropp (vem har nu inte lite övervikt i medelåldern?)


Skulle gärna höra ifrån dig, dina personliga erfarenheter av ditt höga blodtryck och blodtrycksmedicin, hur du fått ner det och om du kanske helt kunnat sluta med medicinering. 

Ha en fin dag, försöker jobba lite med en artikel men det är så mycket som snurrar i mitt huvud just nu att det blev en liten bloggpaus...

Kram

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...