28 aug. 2019

Att jobba hemifrån

Att jobba hemifrån passar säkert inte alla men definitivt mig. Jag jobbar alltså som freelancer skribent. I mitt tidigare liv jobbade jag på daghem med olika ålders barn, men 2016 när jag började studera inredning, sade jag upp mig och ville försöka jobba med det jag verkligen brinner för - nämligen att skriva. Att vara freelancer är inte alltid lätt. Man kanske jobbar en hel månad men man ser oftast inte resultatet genast. Kan hålla på med en artikel t ex  i juni men ser först resultatet i tidningen i fråga, i juli och och får lönen för den artikeln kanske först i augusti eller ännu senare.

Helst skulle man ju vilja ha en fast lön som dimpar in på kontot månatligen, men tyvärr, så är det inte i denna branch. Men jag trivs med detta. Och är evigt tacksam min kära man att han låter mig jobba på detta sätt. Skulle inte kunna tänka mig att längre jobba 8-16. Gillar att kunna välja vad jag jobbar med och gillar att ämnena jag skriver om är väldigt olika varandra. Gör även en del översättningar, vilket även är kul men inte lika roligt då jag inte kan producera egen text.


Som freelancer finns det definitivt dagar då man inte har jobb.  Dem fyller åtminstone jag hur lätt som helst för det finns ju alltid en massa saker som måste göras i ett hem och som ni vet pysslar jag gärna med inredningen. Men tyvärr ger dessa dagar ingen lön.. !

För en tid sedan sade jag till min granne, som jobbar på dagis, att om de behöver boka vikarie, så finns jag till förfogande. Alltid då och då, när jag inte har skrivjobb på gång. Och redan nästa vecka skall jag göra det. Har tre dagar inbokade och måste medge att det känns faktiskt riktigt roligt. Både att kunna hjälpa till då det behövs utbildad personal men även för att få lite extra pengar.

Men innan dess, har jag två texter jag måste få färdigt. Just nu flödar kreativiteten så jag känner att jag skall ta itu med dem på direkten.  Skulle förresten vara roligt att höra vad ni jobbar med? Kommentera gärna och berätta med några ord hur du spenderar din arbetsdag.

Ha det så bra,

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...