15 nov. 2018

Testar Pinty Plus-kalkfärg

Bloggsamarbete med Pinty Plus

Älskar att använda kalkfärg. Kalkfärg är så enkel att använda då inga förarbeten egentligen behöver göras. Det är bara att köra på liksom och det passar mig perfekt, då jag gillar när jag kan testa mina ideer direkt. Fort skall det gå! Mitt senaste projekt är en fotpall som jag hittade för 5 e på vårt lokala FB-loppis. Pallen var naturvit och vadderad och dekorerad med knappar. Jag gillade verkligen utseendet på pallen men den var fruktansvärt smutsig. Sittdelen hade chokladfläckar och annat på sig men tänkte att jag kanske skulle få den ren. Icke, sa Nicke! Det gick inte alls. Den blev bara ful och spräcklig och inte alls fin.

Visste sedan tidigare att det fanns spraybar kalkfärg som jag gärna ville pröva. Därför blev jag superglad när jag fick möjlighet att göra bloggsamarbete med Pinty Plus som har kalkfärg på sprayflaska.  Jag bestämde att min pall skulle bli grå och fötterna vita och när jag äntligen fick färgen var det bara att sätta igång. Färgkartan kan du se HÄR .

När man målar med sprayfärg är det bra att göra det utomhus. Jag släpade ut min pall på terrassen och började med att fukta tyget lite med en sprayflaska. Efter det sprayade jag det första lagret på stolen. Färgen fastnade fint och ytan blev matt och sammetsliknande. Sprayande ännu tre lager eftersom jag inte fick bort alla fläckar. Mellan varje varv torkade jag med en tygtrasa bort överflödig färg, dvs jag gnuggade lite på tyget. Detta gör att tyget samtidigt blir mjukt.


Fotpallen INNAN målningen påbörjades
Pallen efter det första lagret med färg

Jag gnuggade tyget mellan varje lager. Till sist tog jag bort benen och målade dem vita
När jag var nöjd med pallen och den hade torkat, sprayade jag ett lager med vax
på så att tyget skulle få en skyddsyta och vara lättare att torka av vid behov.  Slutresultatatet blev verkligen tusen gånger snyggare än jag kunnat ana.

Och här nedan ser ni slutresultatet. Det gick 1½ burk grå färg till målningen av min fotpall och måste säga att det var helt superenkelt att måla. Färgen lade sig jämt och snyggt och det bästa är ju att kalkfärg är lätt att tvätta bort ännu tom 15 minuter efter användning, om det kommer på fingrarna och andra ställen (med sprayfärg kan det ju komma lite här och var....)



Löysin paikallisella FB-kirpputorilla ihanan rahin jonka ostin 5 eurolla. Rahi oli likainen mutta päätin ostaa. Tykkään kovasti maalata kalkkiväreillä sillä mitään valmisteluita ei juurikaan tarvitse tehdä. Tykkään kun asiat etenee nopeasti ja saan heti kokeilla ideoitani. Tässä kalkkiväri todellakin toimii. 

Sain mahdollisuuden tehdä yhteistyötä Pinty Plusin kanssa jotka maahantuo kalkkimaalispray.  En aikaisemmin ollut kokeillut näitä mutta kuullut niistä paljon hyvää. Päätin kokeilla maalata mun likaisen rahin harmaaksi. Valitsin Ash Grey sekä Broken White väreiksi..  Värikartan voit nähdä TÄÄLTÄ..

Niin kuin aina kun maalaa spraymaalilla, kannattaa sen tehdä ulkosalla. Vein siis rahini ulos takapihalle ja aloitin homman kastelemalla vedellä rahin . Sen jälkeen vedin ensimmäisen kerroksen harmaata väriä. Annoin hieman kuivua ja sitten harjasin pois ylimääräinen väri kangaspalalla. Samalla kangas pehmenee jotta lopputulos olisi hyväntuntuinen istuinosa. Maalasin vielä kolme kerrosta ja hankasin jokaisen kerroksen jälkeen kangasta. Viimeiseksi sprayasin vahakerroksen päälle. 

Lopputulos on aivan sikahieno. Siitä tuli tuhat kertaa hienompi kuin mitä kuvittelin. Maalipinta on tasainen ja pehmeä. Maali oli helppo käyttää ja maalausjälki oli matta- ja samettipintainen. Tykkään! Irrotin vielä jalat ja maalasin ne valkoiseksi. Rahin maalaamisessa meni 1½ purkkia harmaata maalia. Kiitos Pinty Plus 💓

Lotta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...