9 aug. 2018

Sov bättre och vakna pigg

Har emellanåt väldigt svårt att sova, beroende lite på än det ena, än det andra. Kan somna bra, men vaknar sedan upp typ för att gå på toaletten och ligger sedan vaken i flera timmar. Ja, oftast så länge att jag den natten sovit endast de sista timmarna på morgonnatten. Är en nattsuddare och gillar att pyssla på här hemma när de andra i familjen gått och lagt sig, oftast lägger jag mig ungefär 24.00. 
Under semestern har det ju blivit vakat många kvällar, jag och sonen har sett på de flesta James Bond-filmerna som snurrat på kanalerna under den närmaste tiden, men måste verkligen försöka med något nytt till hösten.

Råkade hitta en artikel där det fanns goda råd hur man sover bättre. Tänkte jag skulle informera er också. Vet att åtminstone en del av mina läsare tidvis brukar ha problem med sömnen, så kanske dessa tips gläder andra än mig själv, haha...

MOTIONERA
30 minuters promenad alla dagar lär göra susen. Ja, jag gillar inte någon form av motion. Promenader gör jag ibland och skall verkligen försöka bli bättre på det. Har går ju ett motionsspår precis utanför dörren så svårt skulle det inte vara att möjliggöra detta...

Bild: www.ellos.fi

SE ÖVER SOVRUMMET
Ett sovrum borde vara mörkt, svalt och rofyllt- och vid behov rekommenderas det att använda öronproppar och sovmask om det behövs. Inget fel på vårt sovrum. Kanhända skulle vi behöva mörkare/tjockare gardiner. Speciellt sommartid blir det ju ljusare ute och kanske gör att jag har svårare att somna om ifall jag vaknar på morgonnatten...

SLAPPNA AV
Att slappna av i ett varmt bad, läsa en bok eller lyssna på stillsam musik gör att du somnar snabbare. Även yoga eller meditation har samma effekt. Meditation testade jag och gör det ibland fortfarande, tyvärr inte alla dagar. 

BRA RUTINER
Att försöka lägga sig samma tid alla dagar är något man ofta utövar på små barn. Många av oss lägger sig samma tid och har väckarklockan som väcker oss precis samma klockslag varje morgon. Goda sovrutiner hjälper kroppen att lära sig känna när det är dags att gå och lägga sig,

Bild: www.ellos.fi

 ÄT INTE FÖR SENT
Att äta sent är inte bra. Man borde inta den sista måltiden senast 2-3 timmar före läggdags. I mitt fall inte problemet, vi äter oftast kring 18, kan givetvis små äta efter det men inte stark eller fet mat som oftast kan påverka sömnen. 

UNDVIK TUPPLURER
Tar du tupplurar under dagen? Jobbar man heltidsjobb är det säkert lite svårt, hih, men för mig som jobbar hemifrån skulle det inte vara några problem att ligga på soffan en stund vissa dagar. Det gör jag dock inte. Ibland kan jag somna efter middagen men inte under dagen. En tupplur på 15-20 minuter kan delvis ersätta förlorad nattsömn. Så en tupplur är helt ok bara den inte blir tätt inpå nattsömnen

Bild: www.ellos.fi

SKIPPA KAFFE
Kröhöm, kanske detta är något jag kan se upp med! Drycker med koffein såsom kaffe, te och Coca-Cola har ju en uppiggande effekt och kan göra att man får sömnproblem. Jag dricker mååånga koppar kaffe under dagen. Kan dessutom dricka hur sent som helst. Sällan har jag dock problem med att somna in- mitt problem är att somna om......

Även ALKOHOL har inverkan på sömnen. Alkohol stör REM-sömnen (som är vår djupaste sömn), och kan dessutom gör att du måste stiga upp för att gå på toa under natten eftersom alkohol av vätskeutdrivande.... I mitt fall inte orsaken varför jag går på toa för jag dricker just ingen alkohol...

Dessutom är det bra att SE ÖVER MADRASSEN eftersom en dålig madrass kan göra att du får ont i kroppen under natten. Ja våra madrasser är ju inte några lyx-madrasser, inte utprovade just åt oss men har inte upplevt att problemet skulle ligga här.

Summa summarum, i mitt fall kunde det kanske bero på att vi inte har tillräckligt mörkt i vårt sovrum. Måste fundera vidare på detta. Gillar våra gardiner i sovrummet och vill ogärna byta, så kanske det kan bli frågan om dubbla- med mörkläggande gardiner under.

Har du problem med sömnen, berätta gärna hur du löst det. 


Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...