6 feb. 2018

Så gick det till när jag snickrade en pall

Ännu ett inlägg om ett av mina skolprojekt... I november snickrade vi i 9 veckor. Vi började med vårt examensarbete, som var en kökspall och efter det fick vi i princip snickra vad vi ville.  Tro det eller ej, men jag började med att välja ut ett träslag som jag skulle snickra av. Efter det sågade jag, hyvlade och slipade jag tills jag hade bitar i lämpliga mått. Måste säga att trots att jag är van att pyssla och göra med händerna allt tänkbart, så var detta, att snickra efter ritningar, inget som gick som smort. Hade väldigt svårt att kunna tänka ut och förstå mått men fick ihop min pall med en superbra lärares (och snälla klasskamraters) hjälp ! Efter många välvalda ord och några nysågade ben var pallen klar och redo att sättas ihop. Vi använde inget annat än tappar och lim till hopsättningen. Endast sitsen är fast med fyra skruvar.



Sedan ytbehandlade jag min pall. Valde Osmos bets med nyansen Konjac. Den var vacker efter ett lager men pga små ojämnheter som jag ville täcka över, målade jag en gång till och sedan ännu en gång. Slutresultatet blev helt hemskt! En ful brun färg med ojämnheter...
Pallen jag släpade till mitt examenstillfälle var denna (med sits förstås) och jag behöver väl inte säga att slutvitsordet inte var så värst bra....  😁


Efter perioden med snickeri började tre veckor med temat ytbehandling i skolan. Alla hade med sig stolar som de ville ytbehandla - jag släpade med pallen jag just fått klar👍 ! Tog bort de tre lager med färg som jag just målat och målade om pallen. Valde denna gång att måla med med kalkfärg. Det blev Rust Oleums Flint- nyans, en grå vacker nyans som gör att stolen egentligen passar in i vilket rum som helst, här hemma hos oss..


Nu har den arbetsamma kökspallen varit hemma sedan julen och ännu har jag inte hittat en vettig plats att ställa den på. Har helt enkelt ingen användning av den, tyvärr! Men eftersom jag gjort den från början till slut, med stor mödan och stort besvär💪, så skall den för alltid stå i vårt hem, fast jag aldrig skulle använda den.....

Gjorde en liten skinnfäll av en gammal skinnkrage som jag hittade på loppis. Sprättade upp den, klippte den i två bitar och sydde ihop den - och voilá, en lite fäll... (dagens DIY-tips till er! )




Det var den långa historien om hur min pall kom till. Det bästa med snickarperioden var nog att lära sig använda diverse stora maskiner.. ni vet- cirkelsåg, rikt- och planhyvel, underfräs, bandsåg, bredbandsslipmaskin och pelarborrmaskin.... ja maskiner man aldrig i världen trott man skulle kunna använda. Har insett att jag inte blir någon snickare men lite stolt känner jag nog mig...

Ha en fin tisdag ni alla,







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...