16 feb. 2017

Filminspelning hos oss

 Hör ni, här är den! Filmen som spelades in hos oss under en hel dag. Det var Syöpäjärjestöt som lånade vårt hem för att filma in en tredelad upplysningsfilm om el-cigaretten. Det var verkligen en spännande dag och jag önskar att jag kunde ha varit med under hela inspelningen bara för att få se hur det gick till. I serien Totta vai tarua finns det 3 filmsnuttar som alla är filmade under samma dag och som alla behandlar samma ämne. Del 2 är alltså filmad hos oss i vardagsrummet och trots att filmandet tog 5-6 timmar så är snutten endast 20 sekunder lång. Den här filmsnutten syns runt om i landet på biosalongerna samt på Internet.


Utanför huset var det helt fullt med både lastbilar och andra transportfordon och det förstår man ju nog att behövdes när man såg mängden med attiraljer som bars in till oss. När man ser en reklamsnutt i teve kan man inte förstå hur mycket tid och jobb det ligger bakom den. Hur mycket tid det tar från det att planeringen börjar tills det att inspelningen är gjord och filmen editerad och färdig att distribueras.



Försök att inte lägga märke till min Ikea-soffa som jag klippt sönder i hörnen för att jag enklare skall få på huvan efter tvätt. Det syns inte i inredningen eftersom våra bägge soffor står mot väggar - skämdes dock när filmgänget fick syn på det  ;)
Hela vardagsrummet blev ommöblerat av filmteamet och en del av möblerna bars till och med ut på terrassen. De hade även egen rekvisita med sig som typ lampor och tavlor ( vilket vi ju inte har på våra väggar). Alla fönster var täckta med svart papp och vid inspelningen användes rök för att få rätt "stämning"

Främmande människor runt vårt matbord i köket




Här är slutresultatet........



Ja, det var en mycket spännande dag och jag är jätteglad att vi fick vara med om detta. Efter att jag varit med om en del av förberedelserna åkte jag bort för några timmar eftersom jag helt enkelt inte rymdes in i huset mer. Det var ett fullkomligt kaos i mina ögon. När jag återvände kunde jag inte fatta hur snyggt teamet hade lämnat efter sig då jag tänkte på hur mycket som bars in och fixades till inför inspelningen.

Lotta

Bilder : Cocoa Mediaproductions Oy

2 kommentarer:

  1. Varmasti jännittävä päivä ja toisaalta outoa nähdä oma koti telkkarissa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moikka, juu oli todella kiva päivä ja jännittävä. Tämä pätkä tulee näkymään elokuvateattereissa sekä internetissä, eli ei näy telkkarissa...
      Mukavaa torstai-iltaa sinne teile!

      Radera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...