17 juli 2015

Jag har drejat - ett besök på Lugnet Keramik

Igår körde vi till Lugnet Keramik. Brukar vara där alla somrar men i år hade jag tänkt att jag skulle pröva på att dreja - en önskan jag länge haft! Sagt och gjort! Först fick jag en liten skolning i hur det hela går till och efter det fick jag sätta mig vid drejplattan och köra på. Hade en flicka vid min sida hela tiden som sade hur jag skulle göra och när jag skulle snurra snabbare och långsammare. Åh vad roligt det var och så skönt att arbeta med lera. Skulle verkligen kunna fortsätta med leran som hobby..

lo.jpg


cdf.jpg

Lugnet Keramik gör så fina keramiksaker och just nu fanns det underbara turkos/blåa kärl som fångade min blick. Men ni vet hur vitfixerad jag är. Älskar vitt även i keramik och det fanns det hur mycket som helst av. Stod en lång stund och tittade på allt det fina och försökte välja vad som skulle få följa med oss hem.

DSCN2232.jpg

Dessa stora koppar var så fina - kunde se mig dricka te ur dem eller varför inte äta soppa ut dem. Så fin form på dem.Även alla stora vita skålar och stora fat fick mig alldeles rund under föterna och jag hade verkligen svårt att bestämma mig..

DSCN2234.jpg


hy.jpg

Till slut valde jag det jag tyckte alldeles speciellt mycket om - to m mannen gav sitt godkännande . En härlig sil med fat under och små härliga handtag. Alltså i just love it! Förutom att den är perfect att sjölja fruker i kommer den att vara perfekt som salladsskål. Genom hålen rinner all tomatsaft och vattnet från den sköljda salladen och hamnar på det lilla fatet. Dessutom ser jag den som fruktfat eller som blomkruka ( till hemtrevnad tex).  Goodbye Tupperware-silen..

DSCN2233.jpg


ju.jpg

Lugnet Keramik har även något för barnen, där finns nämligen hönor att titta på. Ja, hela omgivningen är naturskön och fin. Lönar sig att åka på besök dit ifall ni rör er på Åland ( Lugnet ligger i Hammarland ). Här nedan ser ni hur min keramikskål blev att se ut. Åh vad kul det var. Tror minsann jag skall amäla mig till höstens keramikkurs på Arbis.

gh.jpg


Ha det så bra- kramar till er alla,

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...