23 apr. 2015

Nytt bord vs dc-fix

Idag tänkte jag visa er ett litet projekt som än är i planeringsfasen men som troligen under helgen blir klart. Har nämligen funderat att lägga dc-fix på vårt soffbord. Har tidigare i flere etapper målat om bordet och det senaste och sista lagret tycks vara någon speciell färg som inte tål att man sätter kaffekoppar på den. Efter varje kopp, vare sej det varit kaffe under koppen eller ej, blir det ett märke, Brun ring då det varit lite stänk under och en "smulten" ring om koppen varit ren. Färgen tycks vara så "mjuk" att det blir ringar efter den varma koppen. Ser för vidrigt ut. De man klottat med kaffe lossar heller inte fastän man torkar upp det genast. Nu vill jag därför antingen köpa nytt bord eller försöka fixa om det.



IMG_3280.jpg



Då vi har två tre-sitsiga soffor, gillar jag att ha ett rätt så stort bord , så att man kan placera sitt glas/kopp/tallrik var man än sitter. Så gärna skulle jag ha kvar samma bord. Hittade på nätet två dc-fixmodeller som jag gillar. Den jag gillar bäst och tror skulle vara snyggt hos oss är denna träimitering som är lite drivveds-aktig. Tror den skulle passa bra med det vita, svarta och rotting som mer och mer dyker upp här hos oss...;)



346_0478.6a9d183b-9662-4888-b6bc-17b4ba9



Skall alltså för första gången försöka mig på denna dc-fix som alla bara pratar så gott om. Idag blir det träff med gamla härliga vänner så i morgon skall jag börja planera på allvar. 



uedg.jpg



Olen niin väsynyt meidän valkoiseen olkkarinpöytään. Viimeksi kun maalasin sen, valitsin jonkun ihmevärin joka ei kestä kahvikuppia, ei sitten yhtään. Jos kupin alla on kahvia jää heti renkula joka ei millään lähde pois , ei vaikka putsaisi heti. Jos muki on kuuma, väri jotenkin "sulaa" kupin alta ja siitä jää rengas. Hyi. Nyt joka uusi pöytä tai sitten teen tälle vanhalle jotakin.  Kaikkihan puhuu niin lämpimästi dc-fixistä joten päätin kokeilla sitä. Katsoin netistä ja löysin yhden ajopuun näköisen mallin joka voisi olla se oikea meille. Viikonloppuna siis dc-fix ostokselle...



IMG_5026.jpg



Kram,



Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...