4 juli 2014

Minä ja lasipurkkini - Jag och mina glasburkar

Sisustuksessa tykkään käyttää paljon lasia; purkkejä, kupuja ja alustoja. Lasi heijastaa valon kauniilla tavalla ja tekee sisustuksesta jotenkin kirkkaimman. Säästän usein isoimmat lasipurkit sillä tiedän että ne tulevat käyttöön ennemmin tai myöhemmin. Kirppiksella tiirailen usein kauniita vanhoja lasipurkkeja jos vaikka halvalla sais.



DSCN0298.jpg



Lasipurkit ovat myös oivallinen säilytyspaikka sillä niistä näkyy läpi mitä sisällä on. Meillä säilytetään kynttiöitä, kyniä, saippuoita ja ties vaikka mitä. Ja ovathan ne kauniita maljakoitakin. Usein laitan pohjalle pikkasen hiekkaa ja työnnän kynttilän/monta pienempää kynttilänpätkää hiekkaan tai pienen läpinäkyvän lasipurkin johon olen poiminut pihakukkia . Joskus tuon metsästä kauniita käpyjä tai pihapiiristä ruusu-tai pihjajanmarjoja jotka ovat niin kauniita.



Keittiössä purkit vasta käyttöön tulee, isossa purkissa on kivaa säilyttää keksit, sipulit, murot ym ym. Ja jos työpöydällä on tilaa voi vaikka säilyttää osan kuivatuotteista kauniissa lasipurkeissa. Kannattaa vain muistaa pestä ne kunnolla ennen käyttöönottoa .



Ja ihana toiseen asiaan - Foodieliving avonnnassa voittanut Nilla S ei ole ottanut yhteyttä ... joten huhuu Nilla S, otathan yhteyttä  ! Jos voittajasta ei kuulu sunnuntai-illan mennessä arvon uuden voittajan tilalle.



Uusi arvontahan on nyt käynnissä. Dermosil-pakettien arvontaan pääset TÄSTÄ.



 



Och så fortsätter jag på svenska....



IMG_6659.jpg



 



lkty.jpg



 



Jag gillar att använda olika storlekars glasburkar i inredningen. Både burkar, glaskupor och glasunderlag. Glaset får ljuset att spegla sig på ett alldeles underbart sätt och gör  hela inredningen så klar på något vis. Jag sparar ofta de största glasburkarna eftersom jag vet att de vid ett eller annat tillfälle kommer i användnig. På loppis springer jag även efter burkar i hopp om att man skulle råka hitta nån för en billig peng...



Glasburkar är en superbra förvaringsplats eftersom man lätt ser vad de innehåller. Hos oss förvaras både ljus, pennor, tvålar och annat i burkarna. Och visst är de ju fina som vaser också. Ofta lägger jag lite sand i bottnet och sticker ner ett blockljus eller kanske flera ljusstunpar eller som här på en av bilderna, en glasburk men blommor som jag plockat från trädgården.



 



dfde.jpg



 



Gillar att hämta med från skogen vackra kottar eller röda fina rönnbär eller nypon som jag tycker om att ha med i inredningen som dekoration. I köket kommer dessa burkar väldigt bra till användning. I de större burkarna förvaras kex, lök och flingor och finns det utrymme på köksbänken kan man förvara en del av mjölen, grynen och dyl i dem. Kom bara ihåg att de skall rengöras grundligt före användning.



Och från en sak till en annan - den ena vinnaren i Foodieliving-utlottningen , Nilla S, har inte hört av sig, så huhuu.. Nilla S, Hör av dej genast. Om inte vinnaren hör av sig innan söndagen , utses en ny vinnare !



Men en ny utlottning är ju på gång. Deltag i Dermosil-utlottningen HÄR



 



catskex.jpg



 



fdr.jpg



 



DSCN0283.jpg



 



DSCN0144.jpg



 



Nu önskar jag er alla en trevlig fredag - kaikille oikein mukavan perjantaipäivän !



 



j%C3%B6r.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...