7 maj 2014

Inhottava ihosairaus & ihania kesäkukkia

Eilen sain ostamani kesäkukat kotiinkuljitettua. Työpaikkassani myytiin kukkia ja otin osan sieltä sillä viimevuotiset kestivät todella kauan. Valitettavasti ei voinut tilata tiettyä väriä (olisin tietty ottanut valkoiset- niin kuin aina) mutta olinkin erittäin iloinen kun minulle tuotiin nämä ihanan kauniit vaaleanlilat orvokit. Tykkään !!



csd.jpg



Hyvä että sain ne ovelle asti sillä käyn ihosairauden vuoksi Allergia- ja ihotautiklinikalla tiuhaan tahtiin ja eilen ottivat kaksi koepalaa käsivarrenstani enkä saa kahteen viikkoon nostaa mitään painavaa. Ei muuten sattunut ollenkaan, oikeasti !



Sairastan outoa Pemfigoidia, joka on autoimmuuninen rakkulatauti. Tauti on harvinainen ja vielä harvinaisempi minunikäisillä ( yleensä sairastuvat jo sairaat vanhukset ). Taudin takana saattaa olla kasvain mutta olen käynyt läpi kaikki mahdolliset tutkimukset ja mitään ei löydetty joten auki jää tieto mikä on laukaissut tämän. Kutinaa ja ihottumaa  ja pikkurakkuloita on ollut heinäkuustä lähtien ja voin kertoa että olen kärsinyt...



No se siitä, jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia tästä sairaudesta haluan mielellään kulla oma tarinasi. Paljon keskustelupalstoja ei tästä teemasta ole , sillä suurin osa on vanhuksia jotka ei kyllä netissä istu ;)) ! Sen takiakin minun tapaukseni dokumentoidaan kuvaamalla ym.



Mutta se siitä, vielä kesäkuista - tottakai ostin pelargooneja myöskin sillä se on yksi lempikukistani.



Oletko jo hankkinut omat kesäkukkasi?



sfvdr.jpg



Hejsan svejsan!



Igår fick jag hemkörda mina sommarblommor som jag köpte via en bekant på jobbet. Tyvärr kunde man inte välja vilken färg man ville ha (skulle naturligtvis ha valt vita - som alltid). Men oj vad glad jag belv över dessa supervackra ljuslila penseér. Vackrare har jag sällan sett. Extra glad över att få dem hemkörda var jag då de igår då jag besökte Allergi- och hudkliniken, tog två provbitar från min arm och jag inte får lyfta tyngre saker på två veckor. Ni som förljt med bloggen vet att jag sedan förra sommaren lidigt att hudproblem och fick för en tid sedan diagnosen Pemfigoid.



Sjukdomen är ganska sällsynt (speciellt för människor under 70-80 år ) och de undersöker mig extra mycket nu , allt dokumenteras eftersom jag är ung yngre och kan berätta om mina symptom. De flesta insjuknade är alltså sjukliga åldringar . På natet finns det väldigt lite diskussionsforum (har hittat ett) där några som har samma diagnos berättar om sina erfarenheter. Äldre mänskor sitter ju inte så värst mycket vid datorn och chattar..



Så om någon av er ha personliga erfarenheter av denna sjukdom hör jag gärna om din sjukdomsbild. Svarar naturligtvis på frågor om nån har några...



Men tillbaka till blommorna - köpte naturligtvis även några Pellisar som ju då är min sommarfavorit.



Har du redan skaffat dina sommarblommor?



gve.jpg



 



See you !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...