10 feb. 2017

Studiebesök på Orient Occident

På tisdagen var vi med inredningsskolan på studiebesök på Orient Occident. Det var en mycket givande och trevligt besök där vi fick höra om tyger, mattor och golv samt uppleva dem genom att gå omkring och känna på allt.


När vi kom till deras showroom möttes vi av en stor hall full med tusentals olika tygsorter och vi började kvällen med att få höra lite historik om denna grossist. Företaget är grundat 1919 och är ett finskt familjeföretag som ligger i Esbo. I Orient Occidents sortiment hittar man bland annat möbeltyger, inredningstextilier, gardintyger, laminatgolv, vinylgolv, heltäckande mattor, tamburgolv samt tillbehör till alla dessa.


Under presentationen fick vi också höra mer om de olika kollektionerna samt om Martindale, som är ett mått på hur tåligt ett tyg är, dvs hur mycket slitage/nötning ett tyg tål. Det var mycket intressant och vi fick se olika exempel på hur tygbitar testats och hur de hållit standarden. Vi fick höra lite om textilvård samt om det fantastiska Aqua Clean- tyget, som är behandlat så att du enkelt med hjälp av lite vatten får bort fläckar från det.


Igen kunde jag, som inte är någon stor färgälskare i mitt eget hem, märka att jag så småningom kanske skulle gilla att ha lite starkare färger i min egen inredning. Gillade nämligen många av de färggranna textilierna. Hittade även helt ljuvliga tapeter som jag aldrig trodde att jag skulle tycka om.

Här var det mattor på rad...kolla det stora sortimentet !
Stod länge och bläddrade i denna bok med alldeles härliga tapeter. Vet tyvärr inte vems tapeter dessa var men boken var full med förstoringar av murgröna, strandgräs, klöver, äppelblom och andra vackra växter. Helt fantastiska var de. Orient Occident har tapeter av bl a Mark Alexander, Villa Nova och Romo. Eftersom man inte kan köpa några material direkt från Orient Occident, kan du om du blev intresserad, gå in på deras hemsida (klick) och där läsa vilka företag som är återförsäljare till dessa produkter.


Orient Occident tar in många olika golvmaterial så som laminat, vinylgolv, olika golvplattor osv. Bland dessa finns Quick Step parkett- och laminatgolv, Liberty vinylgolvplattor, Pureline Eco golv samt Ege textilmattor.


Det var ett jättetrevligt besök som avslutades med kaffeservering och jag tror att vi alla var lika inspirerade när vi körde hemåt igen. Nu är det äntligen fredag och idag tänker jag inte jobba ett dugg (tror jag) utan koncentrera mig på bloggen och på att fixa lite här hemma. 

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...