4 dec. 2015

4.12 - D som i dofter

Julen är verkligen dofternas tid. Man säger ju att "det doftar jul" och under december månad finns det verkligen flera saker dofter som får mig att tänka "jul". Den doften som kanske kommer tidigast redan i november eller ännu tidigare är ju doften av mandarin och klementin. Genast när man ser dem i fruktdisken känner man att julen är antågande. Vi äter massor med mandariner. Tycker jag köper hem flera kilo varje vecka och alltid är skålen tom. Sedan är det så den underbart vackra hyacinten som bara skriker jul när man tar in den i huset. Den lilla vackra rosa eller kanske vita hyacinten som man ju inte kan låta bli att gilla. Doften som sveper stilla igenom hela huset och lämnar efter sig en svag arom. Är så glad att vi nuförtiden kan ha hyacinter , vi med. (allergier). Hos oss finns det just nu hyacinter lite här och där och tror minsann jag skall skaffa lite fler ännu.



44444.jpg



4444.jpg



I mitt vitrinskåp har jag en sats med stjärnanis som bara hör julen till. De doftar underbart och jag brukar ha dem på ett fat eller vid ett ljus på flera ställen i huset. Deras doft har verkligen blivit en juldoft för mig. Förvarar dem i en papperspåse och kan berätta att jag har två år gamla anisar som ännu doftar fantastiskt gott. Lönar sig att köpa ifall ni inte gjort det. Mina brukar jag köpa från Granit. Anisarna är fina dekorationer på blomkrukorna samt som jag redan nämde , kring ljusen på bordet.



4.jpg



Sist men verkligen inte minst är väl doften av pepparkakor. Både självbakade och köpta från butiken. Vi har inte ännu bakat första satsen - köpte bara ett paket från affären. Men doften är väl så julig som den kan vara. Alla härliga kryddor som man känner direkt då man öppnar kakburken. Vi köpte faktiskt färdig peppisdeg men det paketet hann vi aldrig baka ut av - det försvann ner i våra magar med ett huj ! 



444.jpg



Vilka är dina juldofter? Juldofterna tycker jag är viktiga för att få den riktiga julkänslan. Doften av brinnande stearinljus hör även till jul- och mysstämningen men de brinner hos oss året om i en relativt stor mängd så  jag väljer att inte ha det som en av juldofterna.



Ses i morgon,



nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...