20 dec. 2018

20.12 Eat well, sit long, laugh much

Länge sedan jag själv skrivit här på bloggen. Har nästan längtat efter att få skriva ner några rader om hur mina egna julförberedelser framskrider. Jättekul att så många av er dagligen följer med kalendern. både här på bloggen och på Instagram.  Själv har vi julen färdigt pyntad här hemma hos oss. Pepparkakorna är bakade och granen är pyntad för en vecka sedan men i morgon skall det bli den sista julshoppingen ännu, förutom lite julmat som skall skaffas till jul. 

Jag har för några veckor sedan igen börjat med LCHF-dieten som jag i ett tidigare skede testade på med bra resultat (-15 kg). Måste säga att lchf är det enda sättet för mig att verkligen få bukt på sockerätandet och därmed även få vikten att gå ner. Jag fullkomligt älskar godis och annat sött och skulle kunna livnära mig bara på det, men med lchf blir jag i ett huj av med sockerbehovet. Och nu kommer julfiradet här i mellan och jag väntar spänt på hur det skall gå med alla dignande julbord. Tänkte förövrigt lite senare skriva ner lite mer om denna typ av diet och även dela med mig av mina favoritrecept.

Under dessa sista dagar före jul fullkomligt frossar jag i mysiga julfilmer på Netflix ( har ni sett att det kommit många nya ?), gör det mysigt hemma och lyssnar på julsånger. Har på senaste tiden haft massor med jobb men fick igår klart det sista och nu tar jag lixom jullov ...
Genast efter nyår åker vi över till Åland, där vi ju spenderat sååå många sommarlov men aldrig ännu vinter. Vi stannar där två nätter och skall utforska vinter-Åland ordentligt ( hoppas det är lite snö så det är litet mysigare..).





Onpa kauan sitten kun viimeksi päivitin tänne ihan omia asioita! Olen ihan kaivannut saada jakaa omia joulujuttuja tänne. Mukavaa että niin monta teistä on seurannut blogin joulukalenteria , niin täällä blogin puolella kun myös Instagramissa. Meillä onkin joulujutut aika pitkällä jo. Piparkakut ovat leivottuja ja kuusi on jo viikko sitten koristeltu mutta vielä huomenna pitää tehdä viimeiset ostokset. Ja tietysti pitää hieman myöhemmin ostaa hieman jouluruokaa kotiin.

Siitä puheenollen. Olen pari viikkoa sitten taas aloittanut LCHF-dietin. Jotkut ehkä muistaa että kokeilin sitä jo aikaisemmin hyvällä kokemuksella ( -15 kg). Täytyy sanoa että lchf on ainoa tapa saada mun karkkien syönti loppumaan samalla kun painokin laskee kivasti. Rakastan nimittäin karkkia ja muuta makeeta, ja voisin melkein elää vain karkeilla ym nameilla. Mutta lchf:llä en kaipaa mitään sokeria ja minulle tämä on juuri se oikea elämäntapa. Ja nyt sitten tulee joulu tässä välissä. Saa nähdä miten menee.  Ajattelin muuten hieman myöhemmin päivittää tännekin hieman tästä dietistä ja tulen myös jakamaan parhaat lchf-reseptini.

Nämä viimeiset päivät ennen aattoa nautimme Netflixistä jouluelokuvia, tapaan ihania ystäviä ja kuuntelen päivät pitkin joulumusiikkia. Viime aikoina on ollut ihan hurjasti töitä, mutta juuri eilen sain vihdoin kaiken valmiiksi joten nyt minäkin otan joululomaa. Heti uudenvuoden jälkeen suuntamme Ahvenanmaalle, jossa olemme viettäneet niin monta kesälomaa mutta ei yhtään talvea. Nyt on sitten kahden päivän aikana tarkoitus tutkia mitä talvinen Ahvenenmaa tarjoaa.

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...