11 dec. 2018

11.12 Ett dukat julbord


I det här inlägget tänkte jag ge er några simpla tips man kan använda sig av när man dukar julbordet, 

men först ska jag börja med att presentera mig själv:

Jag heter Camilla och är både utbildad inredare och en stor entusiast inom området. 

Jag driver bloggen  Cimla Interior  

och delar dessutom så gott som dagligen med mig av bilder ur vårt hem på mitt Instagram 

 konto  cimla_interior . Jag fick frågan om jag har lust att vara med i julkalender här på 

Livingroom-bloggens julkalender och ställde såklart väldigt gärna upp. 


 Vintern för med sig så mycket känslor för mig och så många barndomsminnen. Förväntan på julen

som snart kommer, med snö, tomtar, mys och all stämning! För mig handlar julen om familj och

vänner. Att samlas, äta gott, skratta, umgås och ha roligt tillsammans.


Ett dukat bord är väldigt inbjudande och ställer stämningen på topp för kvällen. Jag tänkte dela med

mig av en dukning jag gjorde i en minimalistisk skandinavisk stil och vad jag tänker på när jag 

dukar. Jag tycker om att hålla mig till ett färgtema med 1-3 färger för att ge dukningen ett harmoniskt 

utseende.
Själv älskar jag vitt i inredningen och det syns också i min dukning. Men även om jag tycker om att 

resten av bordet är ganska neutralt, brukar jag istället se till att servetterna får vara pigga och 

färgglada. Men i den här dukningen gjorde jag ett undantag och använde helt vita servetter, för att

 istället lägga fokus på dekorationerna.


Jag tycker om att använda mig av naturen i inredningen och tar gärna in den till jul för lite extra 

stämning. I dukningen har jag valt att lägga till en liten barr kvist, till jul passar det bra att använda 

sig av t.ex. gran, tall, tuja eller en. De här kvistarna ger inte bara en fin färgklick utan sprider också 

en otroligt god doft omkring sig. Sedan band jag ihop servetten och kvisten med ett litet jutegarn och 

avslutade med en trädekorationer från Valona . Alternativt kan man använda 

en polkastav eller någon annan fin dekoration man har.

Jag gillar att ha ett blickfång mitt på bordet, det kan vara blommor, ljus eller någon fin dekoration. I 

den här dukningen kan ni se lite olika variationer av bordsdekorationer man kan använda sig av.
Ljus är ett absolut måste för att skapa den mysiga julkänslan och så får man ju såklart inte glömma

 stämningsfull julmusik i bakgrunden.


Jag hoppas ni tyckte om de här tipsen och att ni får en riktigt god jul!  Kommentera gärna nedan vad

 ni tyckte om idéerna och hur ni brukar duka till er jul.

Ifall ni är intresserad att se mer bilder ur mitt hem kan ni slinka iväg till
Renarna på tallrikarna och stjärnorna mitt på bordet kommer från Valona (www.valona.fi)



God Jul & Hyvää Joulua


-Camilla-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...