15 okt. 2018

Att inreda som man själv vill.. del 1

I går hade vi födelsedagsgäster eftersom dottern fyllde år på lördagen. När vi satte i köket, kunde jag inte låta bli att fundera hur mycket det förändrats i detta rum på några månader. Vårt matbord ändrar håll titt som tätt, liksom färgen på bordet. Draperiet på de undre skåpen har varit vita, rutiga och nu svarta. Mycket av rottingen har bortsålda och istället är det svarta och naturfärgade detaljer som tagit över. Det vita, lite lantliga, har övergått till boho-stil. Ja, stora förändringar har skett..

Att kunna byta om när andan faller på är viktigt för mig. Jag är inte rädd för att måla möbler eller slopa en stil som jag tidigare gillat. Följer verkligen inte inredningstrenderna man ser i  inredningstidningarna, trots att jag är medveten om vad som gäller just nu. Är dock oftast mycket efter när det gäller att ta in trender i det egna hemmet. Att se inredningar som avspeglar den som bor i hemmet, är ljuvligt. Det tycker jag inredningen skall göra. 

Det är de små detaljerna som gör att hemmet blir harmoniskt och inbjudande. Någonting som kanske ingen annan tycker att passar i ett hem, kanske passar perfekt just i mitt. Jag låter fantasin flöda och är inte rädd för att prova mig fram. 

I morgon skall ni få se hur köket ser ut just nu. Här pågår målning...igen...



Eilen meillä oli vieraita.  Tyttäremme täytti nimittäin vuosia lauantaina. Kun istuttiin keittiön pöydän ympärillä, en voinut muuta kun katsoa ympärille ja muistaa minkä näköistä täällä oli vuosi sitten! Paljon on muuttunut, seinä on saanut uuden värin, niin kuin myös pöytä (taas). Alakaappien verhot on ollut valkoisia, ruudullisia ja nyt mustat. Rottinki on aika lailla hävinnyt ja tilalle on tullut mustat ja harmaat yksityiskohdat. Valkoinen maalaistyyli on muuttunut bobomaiseksi. Muutokset ovat minun juttuni ja en todellakaan pelkää antaa mielikuvituksen ja inspiraation puhutella minua.

En pelkää tarttua maalipensseliin kun mieli tekee saada uuden värin huonekaluihin tai vaihtaa pitkään rakastettu sisustustyyli uuteen kun niin huvittaa. En todellakaan seuraa sisustustrendit omassa kodissani (olen usein aika lailla jäljessä) vaikka kyllä tiedostan uutuudet ja trendit. Rakastan koteja,  jossa näkyy sisustajan oma ja ehkä erilainen sisustustyyli. Sisustusjuttu josta välttämättä kukaan muu ei tykkää, voi sopia juuri minuun kotiini. Sellainen sisustus pitäisi olla.

Antaa mielikuvitus lentää eikä pelkää tehdä ratkaisuja vaikka olisivat hieman raamien ulkopuolella. Ne pienet yksityiskohdat ovat juuri ne jotka tekevät kodista harmonisen ja kutsuvan. Meidän keittiössä on maalausprojekti menossa mutta huomenna saat nähdä miltä keittiössämme näyttää juuri nyt.


Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...