9 maj 2018

Vill du studera inredning på svenska?

Sommaren närmar sig med stormsteg. Blommor, ljusa kvällar och skolavslutning är det vi snart får uppleva igen. Denna vår innebär det även skolavslutning för min del. Studielivet tar slut även för mig och vill bara berätta för er hur givande och roliga dessa två år har varit. Har alltså studerat till inredare på Axxell i Esbo, Överby och hade nog aldrig kunnat inbilla mig att det kan vara så här roligt att vara studerande igen 😊. Här lärt mig massor om inredning och mycket kring ämnet, som kommer att ge mig färdighet att i fortsättningen kunna jobba med det jag älskar- nämligen att inreda.


Detta med inredning är ett brett begrepp, det är ingalunda bara att möblera om och måla väggar. I utbildningen har vi lärt oss rita bottenplaner, om olika inredningsstilar, haft färglära och hur man skall tänka på belysningen när man inreder. Vi har fått lära oss om olika träslag, att bygga mellanväggar, sätta panel, vi kan måla, tapetsera och lägga laminatgolv. Vi har sytt gardiner, dynor och andra inredningsdetaljer,  snickrat kökspallar och haft olika sorters kundarbeten som lärt oss hur vi tar an inredningsjobb och hur vi genomför dem i praktiken. Vi har lärt oss om ytbehandling av möbler, möbeltapetsering och att måla med schabloner samt att göra lampskärmar. Ja massor med bra saker som vi kommer att ha nytta av i våra kommande arbetsuppgifter. 


I vår "klass" är vi 10 stycken som utdimitteras i maj. Tio stycken som verkligen haft superroligt tillsammans under dessa två år, ett gäng med glada människor som alla har samma intresse - att jobba med inredning. Vi har blivit ett sammansvetsat gäng, vi skrattar och känner varandra nästan utan och innan och vi kommer förhoppningsvis att fortsätta hålla kontakten. 

Jag har alltid velat arbeta med inredning och efter 20 år som dagistant tog jag det stora steget och sade upp  mig från mitt heldagsjobb för att utbilda mig till inredare och få göra det jag älskar. Ett beslut som var så bra att det harmar att jag inte gjorde det för 10 år sedan. Det har varit helt fantastiskt att få studera på sitt eget modersmål och dessutom nära min hemort. Vi är den tredje klassen inredare som utdimitteras detta år. 

I augusti börjar igen vuxenutbildningen "Artesan, Inredning-  Grundexamen inom konstindustri" som du kan läsa mer om genom att klicka HÄR. Utbildningen tar 2 år och studiedagarna är måndag och tisdagkvällar 16.30-21.15. Det går alltså bra att studera på sidan om ett heldagsjobb.



Tapetserade vårt sovrum efter att vi lärt oss i utbildningen att tapetsera...

Så ifall du gillar allt som har med inredning att göra och skulle vilja arbeta inom branchen, ja, då skall du inte tveka ett dugg. Du kan skicka din ansökan under hela majmånad och en intervju ordnas för alla sökande. Svenska inredningsutbildningar finns det inte många av i vårt land så det gäller att passa på...

Mitt kundarbete inom inredning

Jag som sågar delarna till min kökspall



Vi har lärt oss sy olika inredningsdetaljer bl a dynor, gardiner och huvor till stolar


Att få vara kreativ är viktigt för mig och har under dessa två år även lärt mig mycket om mig själv.  Har fått en inblick i inredarens vardag och fått prova på en massa nya saker som hjälpt mig inse vad jag i fortsättningen vill göra, vad jag vill fortsätta göra och vad som inte var mig "grej". Att lära sig nytt är aldrig fel, vare sig man är 20 år eller som jag, 50.

Om någon av er blev intresserad av att höra mer om utbildningen, svarar jag gärna på frågor. Hör bara av dig med kontaktformuläret till höger eller skicka ett e-mail, så svarar jag bums. Uppmanar verkligen dig, som alltid velat jobba med inredning, att söka till denna svenska utbildning - du kommer inte att ångra dig.


Igår var det skolkväll och vi satt och textade, ritade och färglade bilder. Det var så terapeutiskt att bara sitta en hel kväll och rita och färga så jag tror jag skall fortsätta här hemma lite grann... 
Denna text gjorde jag igår, skall sätta den i ram och hänga upp den...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...