11 okt. 2017

Min chunky pläd är klar

För en tid sedan fick jag lust att testa på att sticka en chunky pläd. Gjorde den, som så många andra första-försökare, av fleece plädar som är både billiga och lätta att hitta. Köpte mina på Jysk för 1,99 e/st. Köpte 8 stycken och började på direkten klippa plädarna och rulla upp dem till enorma nystan. Började sticka med armarna. Hittade en bra video som förklarade hur det hela gjordes och kom snart igång riktigt bra. Det visade sig vara mycket svårt, åtminstone för mig som är petnoga ifall det är nåt jag skall ha framme. Fick grym klaustrofobi när jag inte kunde röra mina armar ordentligt, det spände så blodet inte flödade i armarna (nästan åtminstone) och det blev helt grymt tungt att bära upp det hela.

Bestämde mig för att testa att sticka med något annat än armarna. Gåstavar funkkade inte precis så jag köpte en rundsticka som jag sedan fortsatte med. Kan nämna att jag sprättat upp alltsammans säkert 10 gånger då jag inte var nöjd med slutresultatet (vilket jag nog dessvärre ännu heller är). Prövade på att sticka allt rätt, bara avigt och sedan 2 räta 2 aviga. Allt såg ojämt ut och jag höll på att tappa nerverna. Dessutom är de klippta remsorna svåra att få exakt lika breda (klippningen var det absolut jobbigaste) så jag förstår att det blev ojämt att se ut. När jag fick rundstickorna bestämde jag mig för 2 räta 2 aviga och för att få min chunkypläd klar,  stickade jag på trots att jag kände att jag inte var riktigt nöjd.

Nu är den dock klar (orkade inte sticka mer eftersom fleecen väger massor jämfört med garn) och kommer helt säkert att göra fler men dock med chunky wool. Denna fick bli en testpläd och här ligger den nu änligen på vår säng inte så chunky som jag önskat att den blivit...






Love,



4 kommentarer:

  1. Du skall inte vara så kräsen...den jämnar sig nog ska du se. Den blev jätte tuff! Måste nog också prova.. Var 8 fleecar lagom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Johanna!8 filtar skulle ha gjort den större . Jag använde endast 5 av dem för jag orkade inte hålla i arbetet mer... Hoppas att det jämnar ut sig. Kommer säkert även att töja på sig i användning.

      Radera
  2. Jag vet hur det är det där med att sticka och riva upp för att det inte blir så som man har tänkt sig, jag får ofta någon idé som inte alltid är så lätt att förverkliga som jag hade trott... Men jag tycker att den ser riktigt kiva ut! Och som Johanna skriver så jämnar den nog ut sig. Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Marika. Jo det finns nog inte tråkigare än när man stickar och måste sprätta...fast det är ju oerhört viktigt att man är nöjd med slutresultatet... Jag pressade pläden lite men hoppas att den mjuknar upp sig ännu lite grann..

      Radera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...