22 aug. 2017

Detaljer i hemmet som ger dig lycka

Alltid är det inte "så där bara" att inreda sitt hem. Många gånger håller man på en hel dag och märker, när man ligger utmattad på soffan, att det inte känns bra och att man inte alls är nöjd. För mig är det jätte viktigt att jag känner mig både nöjd och lycklig i det utrymmet jag just inrett. Ofta är det känslan som utrymmet ger som säger ifall man lyckats eller inte, men det finns, enligt experterna, även andra saker som man säger att bringar lycka till ett hem. Vilka tror ni det är?

Enligt Feng shui- läran är det en stor rikedom att alltid ha snittblommor i hemmet. Försöker ha det så ofta som möjligt. Det behöver inte alls vara stora fina buketter som står på bordet utan precis lika härligt är det med en vacker självplockad bukett från trädgården eller endast en vacker stjälk som du gillar. 


Även en målad ytterdörr sägs bringa lycka till hemmet. I vårt land är det sällan man ser dörrar i mer starka färger. Däremot ser man mycket av dem i andra länder i Europa. Vi har faktiskt en blå dörr! Dörran svängda mot söder är bra som röda eller orange, en dörr i norr kan vara blå eller svart, mot väst grå eller vit och mot öst brun eller grön. Har ni rätt färg på er dörr i ditt hem?


För att tillföra lycka i hemmet är det också viktigt att placera möblerna, så att de bildar en ring. Cirkelformade möbleringar säger man att maximerar energiflödet i hemmet och då känner man sig maximalt lycklig.



Som alla säkert vet, bringar även hästskor lycka. Att ha en hästsko ovanför en dörr ger tur. Huruvida den skall ha öppningen upp eller ner är frågan! Man säger att om öppningen är svängd nedåt, rinner turen ner på den som går genom dörren. Endel hävdar dock att turen rinner ut ifall öppningen är nedåt. Så gör nu sen rätt. Vi har massor med hästskor hemma hos oss pga dottern yrke och intresse... 



Att ha en drömfångare i sovrummet sägs fånga alla otäcka mardrömmar. Vi har aldrig haft en drömfångare i vårt sovrum men tror minsann jag skall skaffa en. Dessa är ju väldigt populära att göra själv så kanske jag testar det. Har du en drömfångare i ditt hem?

www.desenio.se
Med alla dessa "lyckobringande inredningsdetaljer" i ditt hem, har du det säkert bra. Men det är viktigt att följa hjärtat och känna efter vad som känns bra just för dig. 

Ha en fin tisdag ni alla, kommentera gärna ,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...