21 nov. 2016

Ett besök på Kowec och en utlottning

Mattor är väl något vi alla har i hemmet; endast en eller flera. Nuförtiden har det kommit alldeles fantastiska mattor som passar till varje hem. Och visst kan man förändra utseendet i en lägenhet endast genom att byta mattor.



För en tid sedan fick jag en inbjudan jag inte kunde motstå. Det var mattfirman Kowec som kontaktade mig och undrade ifall jag ville komma till deras affär på Lövö. Naturligtvis kan man inte tacka nej till något sådant. Redan när jag kom in såg jag att denna firma hade allt man kunde tänka i mattväg. Kowec har olika sorters mattor i alla stolekar men förutom det gör de mattor exakt sådana som kunden önskar. Du kan välja exakt vilken storlek du vill ha, vilken färg på kantningsbanden osv.



IMG_9588.jpg



IMG_9589.jpg



IMG_9595.jpg



De har allt från sisalmattor till terrassmattor och de gör även mattor till båtar och husvagnar, som ju alltid är måttbeställda. Till båtar och hus-bilar och -vagnar görs mattorna av schabloner som man först ritat ut på plats. Mattrullarna som kommer till Kowec är ca 4 meter breda och 30 meter långa så ni kan tänka er att det måste finnas utrymme att klippa. Och det fanns det. Mitt i affären stod ett stort bord och omkring bordet fanns det många olika symaskiner.  Kowec har även maskiner som är portabla dvs de kan göra reparationsarbeten på ställen där det finns stora mattor (te x i representationsutrymmen ).De har även tamburmattor eller som vi i Finland kallar "kuramattor" som Kowec gör på beställning till många husbolag och daghem.



IMG_9592.jpg



IMG_9565.jpg



IMG_9567.jpg



IMG_9560.jpg



IMG_9562.jpg



Blev helt superförtjust i sisalmattorna som fanns i alla färger och med olika vävnadsteknik- bara så fina. Skulle så gärna ha sisalmattor i både kök, tambur och vardagsrum, men tyvärr är jag ganska säker på att det finns två små kaniner som skulle äta upp dem (vet det eftersom jag har två stora hål i min fina Riviera Maison strandkass som är av bast, hihi). Och dessa färger. Det fanns mattor i alla tänkbara färger, det var som ett hav av färger ovh olika nyanser. Ah, så härligt. 



IMG_9563.jpg



Här är rullarna som blivit över....



 



När man kom in till affären stod det en massa små rullar med sisal framme. Efter att jag blivit visad runt frågade jag vad dessa små rullar var. Fick höra att det blev otaliga små bitar och konstiga storlekar kvar som de egentligen inte riktigt kunde göra något av. Tillsammas tänkte vi att vi kunde ordna en tävling till er  och fråga er läsare om ni hade några ideér på vad man kunde använda små bitar av sisal till. Så det är nu vi drar igång en tävling:



UTLOTTNING



FRÅGA: Vad tycker du man kunde använda mindre bitar av sisal till, i stället för att slänga bort det?



Bland alla som svarat lottas ut en dörrmatta av sisal i valfri färg - här nedan kan du se alternativen. Mattans storlek är 60 x 80 och postas direkt hem till dej var du än bor. Bra va? Skriv även i kommentaren vilken färgs matta du vill ha ifall du vinner!



IMG_9583.jpg



Alternativen är KONJAK eller SVART - GRÅ eller BRUN



IMG_9582.jpg



Du deltar genom att kommentera och du får gärna kommentera flera gånger om du kommer på mer ideér.



Vinnaren dras den 13.12



Och inte kom jag själv hem utan en matta, nej! Blev så förtjust i dessa härliga fina mattor att jag beslöt mig för att vi skulle få en ny matta till vardagsrummet. I ett vitt hem behövs en tjock fin härlig vit matta - och idag fick jag mattan hemlevererad.Och jag är så nöjd. Mattan går under namnet Creatuft Dream och är verkligen en dröm, så mjuk att gå på och tårna sjunker just sådär passligt in i den. I´m in love! Och ni kan tänka er att skillnaden är stor då vi före denna hade en grå matta.  Så här ser det ut med den nya mattan,



mm.jpg



I nästa inlägg blir det mer vit matta - nu skall ni gnida geniknölarna och fundera ut vad man kunde göra av överbliven sisal.



Och tid har ni att delta ända till den 13.12.



Ha en fin start på den nya veckan,



nimmare.jpg



Inlägget är gjort i samarbete med Kowec

1 kommentar:

  1. Dörrmatta var det första jag kom att tänka på...men det är ju inte så påhittigt!? Men i bilen, båten, husvagnen kan behövas lite "special mått". Varför inte klä eller sy en låda av dem? Eller finns det någon möjlighet att sy ihop bitar till en "lapptäcksmatta"?

    (Om jag skulle vinna skulle jag välja den grå.)

    SvaraRadera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...