11 sep. 2015

DIY - Kitchen before and after D-C-fix

Berättade tidigare att jag även påbörjat en annan lite mindre remont - nämligen i köket. Har alltid, ända sedan vi flyttade in till detta hus, ogillat våra fula kakel i köket En faslig nyans mellan beige och gult. Hade tänkt måla om dem men visste att det inte var så lätt. För ett tag sedan satt jag och kikade på utbudet av den mycket populära inredningstrenden d-c-fix plasten. Har några väninnor som tidigare redan prövat sig på detta men har själv inte tidigare gjort slag i saken och själv prövat. Hittade d-c-fix inne på Etolas sidor och  blev helt begeistrad av alla vackra plastmotiv de hade i sitt utbud. Bland alla härliga motiv valde jag att försöka dölja de fula kaklen med "Grå sten"- motivet. Och nu är hela köket gjort och jag är så sjuttons nöjd med slutresultatet. Här skall ni få se hur det blev. Eftersom jag fotat köket olika dagar, olika tider på dygnet är bilderna lite olika nyanser men det står ni säkert ut med.  ;)



a.jpg



Här ovan ser ni en ruskig bild på hur kaklen såg ut innan. Blir faktiskt nästan illamående när jag ser bilden. De tidigare kaklen var även lite melerade vilket även störde mig otroligt mycket. Nedan en lite äldre bild där man ser hur kaklen skär sig mot det vita....usch!



b.jpg



Så börjar jag då jobbet. Kan berätta att det verkligen inte var lätt. Hade från början tänkt dra hela rullen med fix över alla kaklen men sedan efter att jag sett bilder på fixade kök insåg jag att jag hellre satsar lite mera tid på att skära ut plastet så att jag täcker väggen bit för bit / kakel för kakel. Höll på att tappa nerverna många gåner då bitarna visade sig (av nån konstig anledning) vara sneda trots att jag mätt verkligen nogrannt. Tog sedan fram ett kakel av exakt samma storlek och ritade efter den och det visade sig vara en bra ide. Nu gick det som en dans trots att min rygg höll på att brista av den dåliga arbetsställningen. Skar alltså ut varje kakel för sig så att fogmassan blev synlig och det nu ser ut som om vi hade helt nya kakel insatta.



d.jpg



Innan jag började sätta upp plastbitarna, tvättade jag av kaklen med Fairy-lösning som tog bort smuts och fett. Därefter sköljde jag med rent vatten och tvättade ännu bort små fläckar som inte lossnat med "ihmesieni". Sedan torkade jag kaklen med en ren handduk och lät dem torka en liten stund. Och så var det bara att sätta igång. Eftersom det var hela 113 bitar som skulle sättas fast delade jag upp jobbet på flera dagar. Var svårt eftersom ni vet hur man gärna vill att det skall gå fort... Endel bitar måste skäras mindre eftersom alla kakel naturligvis inte var normalstora utan skurna de med. Extrajobbigt...



c.jpg



Och här ser i fem kvällars jobb. Alltså - kan inte fatta att det är smama kök och samma kakel som bara fått sig en uppdatering. Är så nöjd och det är faktiskt resten av familjen också. Kaklen ser ut som om de alltid suttit där. Några få små luftubblor finns på endel av kaklen men dem skall jag under helgen försöka ta bort. Om du ni blev ivrig på att använda d-c-fix, kan jag verkligen rekommendera detta enkla uppfrächningssätt. Kika in på Etolas nätsidor och kolla vad de har att erbjuda. Etola har faktiskt en webbshop så om du inte bor helt intill en affär kan du lätt beställa hem det du vill ha. På nätet hittar man även bra ideér och fina instruktioner på hur man kan fixa t ex hörn och andra lite svårare grejjer. D-c-fix kan du nämligen använda till att förnya ditt köksbord eller ditt fula tv-bord eller mannens gräsligt fula (och såå onödiga) stora högtalare som står där mitt på golvet ...



11.jpg



 



2.jpg



Och det bästa av allt är att jag ännu har ett d-c-fix projekt att ta itu med. Det är motivet "grå trä"- fix ( gammalt grått trägolv) som jag skall göra något kul med. Vad det blir får ni se lite senare.



 



Lotta



 



Inlägget är gjort i samarbete med Etola 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...