3 juni 2014

Kesän kauneimmat - Sommarens finaste

Otin pihalta sisälle pikkukukkia ihan silmän iloksi.



Kyllä ne vain kummasti piristää arkea. Kieloja ym (täytyy myöntää että en tiedä suomenkieliset nimet näille) ja tuoksu on kesäisen hurmaava. Juuri nyt kaikki kukkii ja piha on melkein kaunimmillaan mutta eipä pihalla oleskella kun aurinko ei tahdo näyttäytyä. Ilokseni huomasin, että vanha pioni, jonka siirsin parisen vuotta siten (eikä ole kukkinut siitä lähtien) , vihdoin saa kukkia tänä vuonna. Pioni on ehdottomasti yksi kauneimmista puutarhan kukista. Ennen otin aina pari kukkaa sisälle kunnes huomasin että meillä juuri samoihin aikoihin aina oli pieniä lentäviä koppiksia sisällä. En siis tuo niitä nykyään olkkariin .



Onko sinulla joku erityinen kukka puutahassa joka sulattaa sydämesi aina uudestaan ?



 



IMG_8670.jpg



 



IMG_8667.jpg



Plockade in lite små blommor från trädgården.



Konstigt hur de piggar upp vardagen. Det behövs inte mer än att ögat faller på den lilla vasen, så blir man glad. Här är det bl a liljekonvalj och förgätmigej som gläder mig. Och doften är underbar! Just nu är det som vackrast i trädgården men tyvärr är ingen där ute och njuter av allt det fina då solen inte vill visa sig. Höh! Märkte just, till min stora glädje, att min fina pion, som jag flyttade för några år sedan (och som inte blommat sedan dess) nu har många stora knoppar. Pionen är verkligen en av mina stora trädgårdsfavoriter. Förr knep jag alltid en eller två blommor in men efter ett tag märkte jag att jag alltid vid samma tidpunkt hade små flygande skalbaggar inne.. så nu får de stanna ute - tyvärr.



Har du någon egen favoritblomma i trädgården som år efter år smälter ditt hjärta?



 



IMG_8666.jpg



 



IMG_8665.jpg



PS!    13 days to go ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...