5 dec. 2017

5 december - Diy- ljus i vårt hus

Till julen och egentligen under hela den mörka och lite kyligare delen av året, gillar säkert inte bata jag, utan ni alla , att bränna stearinljus i hemmet. Att tända ljus är något som höjer mysfaktorn och hör definitivt till något jag konsumerar mängder av. Använder oftast teljus, både med och utan doft och blockljus. Vet du om att det är hur lätt som helst att piffa upp de enfärgade blockljusen? Här kommer några tips. Dessa gjorde jag förra året och tycker de blev fina.
Det första ljuset är dekorerat med en vacker julservett. Servetten är fastsatt med stryklod. Värm stryklod (svag värme) och ta loss det yttersta skiktet av en tunn servett. Klipp servetten i en passlig storlek och sätt den på ljuset. Stryk därefter försiktigt med stryklod på servetten så att den smälter fast. Kan vara lite svårt i början så det kan vara bra att öva på en testljus innan du sätter igång.


Ett tråkigt enfärgat ljus blir riktigt julfint när det får ett vackert julband kring sig. I många mindre inredningsaffärer kan man under jultiden köpa underbart vackra julband metervis. Passa på och köp olika band som du kan dekorera både ljusen men även annat med. 


Detta röda ljus har jag ristat mönster på med hjälp av en vass nål. Därefter har jag målat på med glitterlim (decoupagelack och glitter passar även fint). Torka bort överflödigt glitter med papper. Ett vackert ljus som man själv dekorerat, är en fin gå-bort-present under jultiden och är en mycket uppskattad och användbar gåva. 


Hoppas du blev inspirerad att testa dessa dekorationstips. Önskar dig en härlig tisdag,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...