2 okt. 2018

Torra händer

Hej på er. Så roligt att ni följer med mina inlägg här på bloggen men även på Instagram. Ni blir allt fler och fler vilket är superroligt. Har även fått många nya finskspråkiga läsare i o m att jag  även skriver lite på det andra inhemska språket.

 Idag tänkte jag skriva om ett problem som uppstår i vår familj då det nalkas höst. Vet ni vad det är? Jo torra, nariga händer! Inget kul alls, skall ni vet. Har alltid haft mjuka ljuvligt fluffiga frottéhandukar i badrum och toalett, men efter att jag ett tag haft kökshandduken i bomull, som jag skaffade hos Kodin 3 väriä , som handhandduk tror jag inte jag vill byta till frotté mer. Om ni alltså har, liksom vi, atopisk hud och känner av såriga och nariga händer under den kallare årstiden, uppmanar jag er att byta om till tunna bomullshanddukar. Minns att man visst förr i tiden alltid använde dessa till såväl ansikts- som handhanddukar eftersom de torkar huden torr. Frottéhanddukar torkar ju inte händerna ordentligt! Man har alltid lite fuktiga händer när man använt dem, vilket under hösten och vintern innebär såriga händer. Det ni. Så hos oss kommer det allt oftare att kanske användas snygga kökshanddukar i badrummet. Det här gäller för övrigt även handdukarna i duschen. En hamam-handduk torkar tex betydligt bättre än en stor fluffig badhandduk...

Lider du av atopisk/torr hud under de kallare månaderna av året?


Handduken är dekorerad med en fin blomma samt har en tag i trä, även den med dekoration..



Iso kiitos teille kaikille jotka seuraatte minua niin täällä blogin kautta kun myös Instassa. Teitä on jo aikamoinen määrä ja on kivaa huomata että myöskin suomenkieliset lukijat ovat löytäneet tänne, nyt kun postaukset voi lukea myös suomenkielellä. 

Tänään hieman juttua asiasta joka huolestuttaa minua ja perheeni aina syksyn tullen - nimittäin kuivat ja kipeät kädet. Olen aina ostanut pehmeitä frotteé pyyhkeitä vessaan sekä kylpyhuoneeseen, mutta sen jälkeen kun ripustin ohkasen puuvilla pyyhkeen, jonka ostin Kodin 3 väristä, en kuulkaas vaihda! Frottéehan ei kuivata yhtään niin hyvin kun puuvillaiset ohkaset pyyhkeet. Aina jää kädet hieman kosteiksi joka vain ajan mitään tekee ihottumia ja haavaumia käsiin! Tämäkin pyyhe on siis oikeasti keittiöön tarkoitettu, mutta on niin hieno että tästä lähtien pidän sitä wc:ssä. 
Samaa koskee kylpypyyhkeitä. Hamam-pyyhkeet kuivaavat niin paljon paremmin kun frotté. Ennen vanhaan vissiin käytettiin pelkästään näitä ohuita puuvillapyyhkeitä, niin kasvo- kun käsipyyhkeiksi, ja ei kyllä mikään ihme. Silloin tiedettiin paremmin - nehän kuivaa kunnolla. 

Kärsitkö sina atooppisesta/kuivasta ihosta syksyisin sekä talvisin?


Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...