24 aug. 2018

Lata semesterdagar i solen

Lovade visa lite mer bilder från vår resa till Kreta. Här kommer den korta versionen..
Och, vad jag älskar Kreta. Av alla ställen i Grekland är Kreta definitivt den ö jag upplever som äkta. Här är inte lika mycket "byggt för turister" utan var man än går känner man av det grekiska livet och sättet att leva.  De senaste tre åren har vi spenderat i den lilla byn Maleme på Maleme Hotel Imperial.


I Maleme, ( där det inte finns mer än några restauranger och några butiker) kan jag verkligen känna lugnet infinna sig. Att gå omkring på stranden och peta på härliga runda stenar, att ligga i poolen på simringen och bara lyssna på det dånande havet några meter bort och sorlet från glada skrattande människor och att få spendera tid tillsammans med hela familjen- ja, det är bara det bästa! 



Att vakna till underbart vacker soluppgång och att på kvällen kunna sitta på en strand- restaurang och få följa med när solen sakta försvinner bakom bergen - det önskar jag att jag fick uppleva alla dagar .


I slutet av veckan åkte vi med lokala bussar till Chania som är en av de stora städerna på Kreta. Det är faktiskt första gången vi var där trots att det var kanske åttonde gången vi semestrat på ön. Önskar vi gjort det för flera år sedan... 
Vilken stad♥️ Är helt såld...

Vi begav oss direkt mot gamla stan och den Venetianska hamnen . Vi strosande runt i affärer, satte oss på en liten taverna vid hamnen och åt lunch, tog en frappe och bara sög in alla intryck.
Kändes  lite som att vara i Venedig, där jag varit för länge sedan. Så fint... Och solen gassande underbart där vi gick omkring och fotograferade allt vi såg ( det blev en hel del bilder ....).





I hamnen hade vi även turen att få syn på en stor sköldpadda som simmade omkring runt fiskebåtarna där det fanns gott om småfisk. Sköldpaddan var ca 60 cm bred och blev mycket uppmärksammad där den simmade omkring.  Folk flockades kring stället och fotograferade vilt. När vi gick runt hela hamnen försökte vi hålla utkik efter fler, men såg tyvärr inga.



Själva piren ut till fyrtornet ute på udden var bland det mäktigaste jag sett. Det turkosa havet på bägge sidorna,  vågorna som slog upp på muren- tror jag stannade varannan meter för att fotografera och ta videoklipp. Så mäktigt och fantastiskt vackert var det.

Två otåliga söner som väntar på sin fotograferande mor



Nu har vi varit hemma i tre dagar och jag har gått omkring i yllesockor och nyst . Kalla morgnar, regn och det facto att vardagen och hösten verkligen har infunnit sig, är svårt att förstå . 
Men det är ju  så, att man måste åka hem för att kunna återvända. 

Tittar redan på nästa resa....


Efter en underbar vecka med solsken och bad känner jag hur jag kastades in i hösten då vi for från +40 grader och landade i +8. Det hade under en vecka blivit riktig höst ska här i Finland, huuuh!

Nu önskar jag er alla en fin start på veckoslutet. Har inte sovit en hel natt på 10 dagar så jag hoppas att kvällens bastu ( och en cider) skall göra susen så jag får tag i sömnen och vaknar utvilad i morgon...

Lotta

Taas aivan mahtava reissu takana .  Kreeta on vaan niin mun saari. Kolmatta kertaa samassa kohteessa nimittäin pieni rauhallinen Malemen kylä johon jo ensimmäisellä kerralla ihastuttiin. Täällä sielu todella saa rauhan. Minulle loma on se että saa vain olla, kävellä rannalla poimimassa ihania pyöreitä kiviä, kuunnella meren ja aaltojen ääniä ja nauttia hyvästä ruuasta ja perheeni seurasta. En muuta tarvitse . Tällä kertaa kävimme paikallisbussilla myös Chaniassa, joka on yksi saaren suurimmista kaupungeista. Ensimmäinen kerta siellä vaikka Kreetalla olemme olleet ja ainakin kahdeksan kertaa....
Wow, mikä ihana paikka. Suuntasimme heti vanhaan Venetsialaiseen satamaan, joka sijaitsee vanhassa kaupungin laidalla. Tunnelma oli kun Venetsiassa. Kaikki pauhavan meren rannalla, ihania tavernoita ja kahviloita joka puolella. Shoppailimme hieman ja sen jälkeen kävelimme ympäri satamaa aivan majakan asti . Oli siis aivan mahtavan hieno kokemus. Piti ottaa kuvia joka toinen metri, niin vaikuttavaa oli. Nähtiin iso kilpikonna joka uiskenteli kalastusveneiden joukossa , pikkukaloja saalistamassa.... 

Kolme päivää nyt oltu kotona ja täytyy rehellisesti sanoa että tuntuu kun olisi paiskattu suoraan arkeen ja syksyyn. +40 asteesta +8 asteeseen, sai kylmät väreet nousemaan ja olenkin aivastellut ja kävellyt villasukat jalassa täällä kotosalla. Ihanaa oli loma, mutta niinhän vaan on, että pitäisi tulla kotiin että voi taas palata - ja minähän katson jo uutta aurinkolomaa... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...