25 juli 2018

Morgonpyssel - fattigmans makramé

 God morgon på er alla.

Vaknade väldigt tidigt idag och tog med min kaffekopp och satte mig på terrassen. Fåglarna kvittrade och det var ännu svalt och skönt. Måste bara få fortsätta mitt diy som jag påbörjade igår. Jag kallar denna sorts pyssel för fattigmans makramé eftersom det ser ut som makramé men man behöver inte räkna och vara fokuserad för att det skall bli rätt. Hade en kruka hemma som jag ville få lite boho stil över. Använde ett helt vanligt paketsnöre  eller vad det nu kallas...

Började med att knyta ett snöre längst ner på krukan och därefter fästa dubbelvikta snören på detta, med passliga mellanrum. Sedan tog jag två av snörena (inte de som är par) och knöt en helt vanlig dubbelknut. Hela varvet runt. Efter det fortsatte jag på nästa varv på precis samma sätt men valde då  de bredvidliggande snörena, så att knuten hamnar i mellan knutarna i det föregående varvet och gör att det blir att se ut som ett fisknät. När jag nått ända upp ( hur många varv det behövs, beror på krukans storlek. Kom ihåg att inte knyta för spänt, nätet skall kunna töja ifall krukan är större) knöt jag ett nytt snöre runt krukans hals i vilken jag knöt fast ändarna från nätet. Om det visar sig att någon knut blivit lös, går det bra att i detta skede spänna den innan du knyter fast den i det sista snöret. Efter det satte jag på varje snöre en träpärla som jag  fäste med en knut.






Till sist klippte jag av ändarna och snyggade till snörena lite grann. Att göra detta pyssel skräpar ganska mycket (beror naturligtvis på hurudant snöre du använder..) så det kan vara bra att tänka på det innan du sätter igång. Så, nu har jag en ny ytterkruka till min grönväxt. 



Deltag gärna i utlottningen här på bloggen, bli följare och kommentera. 
Hoppas du har en fin dag,

Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...