30 maj 2018

Vindfång med söta svalor

 I de flesta hem finns det ett vindfång, som åtminstone jag alltid upplevt som jobbigt att hålla snyggt och prydligt. Vindfånget är ju det första man ser när man kommer hem till en och att det lilla, men viktiga utrymmet, är snyggt och trevligt inrett men även fungerar som det skall, är lättare sagt än gjort. Vindfånget är det vi även kallas för farstu eller förstuga och har som uppgift att fånga vinden och allt det skräp och alla de rosk som följer med oss när vi kommer in.

Hur som helst har vårt vindfång sett helt asigt ut. Vita smutsiga väggar efter våta vantar och smutsiga skor. I samarbete med Ilves -maalit bestämde jag mig för att ge vårt vindfång ett rejält upplyft.
Här är bilder på hur vackert det var innan målning (har påbörjat tejpningen):



Började fundera över varför man egentligen har vitmålat i detta utrymme och bestämde att jag inte längre ville se de skitiga fula vita väggarna. Det fanns kvar av färgen jag använde då jag målade om i köket och tänkte att mörkgrått aldrig kunde vara fel i ett utrymme som detta...så jag körde med Ilves väggfärg  M499 




Resultatet blev riktigt snyggt och när vi i skolan jobbade med schabloner och till den sista examensdelen hörde det att dekorera med schabloner, bestämde jag mig rätt så snabbt att det var i vårt vindfång jag ville göra jobbet. I skolan hade jag testat att skära ut många olika schabloner men den jag gillade allra mest, och som definitivt passade i vårt vindfång var denna:



Svalor på rad - I just love it.....

Schablonen användes runt hela vindfånget, uppe längs taklisten. Jag fullkomligt älskar kontrasten mellan det mörk gråa och de vita fåglarna och är väldigt nöjd med slutresultatet. Vårt vindfång ser nu ombonat och hemtrevligt ut. Ännu är det några små detaljer som skall fixas och målas här inne men det får jag göra under sommaren.


Bakom gardinen finns en metallhylla med alla våra skor.
Skorna uppe på korgen ovanför skall däremot inte alls stå där...... 😏



Önskar er alla en härlig onsdag,



I samarbete med Ilves-maalit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...