söndag 20 maj 2018

Meditation del 1

God morgon finaste läsare!

Jag älskar att hålla på med många saker åt gånger och begreppet "tusen järn i elden" passar mej perfekt. Jag gillar att ha mycket på gång men upplever dock att det ibland kan vara svårt att upprätthålla fokuset tillräckligt bra. Att jobba som freelancer betyder ofta att man har flera projekt på gång samtidigt och att kunna hålla deadliner, samtidigt som familjen kräver sitt och alla hemmasysslor måste bli gjorda, kan kännas jobbigt vissa dagar.  Ibland känns det verkligen som om man har tid för allt annat, men inte för de egna, lite djupare tankarna. Därför blev jag väldigt glad när jag fick möjlighet att delta i en medititionskurs på nätet.

Har faktiskt flera gånger velat delta på Arbis i någon likande grupp men det har liksom inte funnits tid att binda sig vid en dag/kväll i veckan för sådant. Denna meditiationsgrupp över nätet, som jag nu deltar i, fungerar så att deltagarna träffas via ett webinar en gång i veckan och utöver det får vi övningar som vi kan lyssna till precis när det passar oss själva bäst. Kursen tar 4 veckor.

Första webinaret var på fredag kväll och då berättade Johanna Remes- Koponen, som är jooga instruktör och som drar kursen, lite om hur det hela kommer att fungera. Vi fick alla berätta kort om vi hade tidigare erfarenheter av meditation vilket jag definitivt inte hade.


Att kunna lugna ner sinnet och lära sig lyssna på kroppen, till signaler som kroppen ger, att kunna fokusera på tankarna och öva medvetenheten om deras existens, att kunna lägga åt sidan onödiga tankar  (som kanske ofta oroar en) och stress  - ja det är det det handlar om. Helt enkelt att lära känna vad det egna sinnet behöver och vill ha.

När mötet var över hade vi fått en övning som vi skulle starta med. Det var Yoga Nidra, som är en övning som lär en att fokusera på kroppen och andningen. Jag var ju taggad till tusen och bestämde mig direkt att jag skulle testa på detta samma kväll när jag lade mig i sängen. Tog med mig telefonen och öronknapparna och hittade övningen på YouTube. Gjorde övningen och det kändes riktigt bra. Hade lite svårt att koncentrera mig då jag fick lite astmakänningar och hörde mig själv pipa lite grann (hihi), men det slutade efter lite medicin och så kunde jag fortsätta. Tanken är alltså att göra med denna träning precis när man vill under veckan.


Tänkte faktiskt skriva ner lite av mina känningar efter varje vecka så ni får ett hum om hur det fungerar att delta i en meditationskurs utan att behöva lämna hemmet, så det här var del 1.  Mer om Johannas kurser kan du läsa HÄR

Själv hoppas jag lära mig att fokusera bättre på det väsentliga, lyssna till min kropp och mina egna tankar. Så stay tuned så får ni höra vad jag lär mig om mig själv och vad jag får ut av kursen.

Njut av söndagen,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar