23 feb. 2018

Svar på en läsarfråga: Det första intrycket

Berättade att jag tidigare fick en läsarfråga Det gällde ett speciellt ämne inom inredning som en av mina trogna läsare gärna ville läsa min åsikt/mina tankar om. Frågan löd:

Hur ser du på dina bekantas inredningar och hur påverkar det första intrycket din åsikt om hemmet i fråga?

Ja-a, ingen enkel fråga att svara på men skall göra ett försök. Det här blir ett lååångt inlägg...
För det första måste jag säga att det beror mycket på till vem jag går. Om det är någon jag känt länge men aldrig besökt i hennes/hans eget hem, kan det förutfattade intrycket mycket väl bytas ut, både i positiv och negativ bemärkelse! Ofta har vi ju redan i ett tidigare skede fått en bild av personen (och även kanske hurudan hon/han är till naturen) och kanske fått en inblick i hur personens i fråga, eget hem kan tänkas se ut. Ifall det rör sig om en person jag inte känner väl är utgångsläget ett annat. Då har jag inga specifika tankar om varken personlighet eller hem.

Måste väl dock medge att jag ganska ofta blir förvånad hur lite vi i Finland bryr sig om hur det ser ut i våra hem. Ofta kan jag sitta i en soffa i någons hem och se hur inredningsstilar av olika slag på ett bedrövligt sätt kombineras. Eller att man i ett fönster hängt upp gardiner som varken hänger snyggt eller dessvärre passar in i inredningen. Man ser helt enkelt att det inte intresserar! Tyvärr ser man även ofta hem som är inredda som hem i diverse inredningstidningar och det är något som vi alla skall akta oss för. Resultatet blir oftast helt fel. 

Vad säger då inredningen om personen i fråga?
För mig är det första intrycket mycket viktigt och jag tycker personligen att inredningen ofta avspeglar personligheten. Om jag kliver (inbjuden) in i ett hem som är ovårdat och stökigt, kan jag ganska snabbt säga att personen inte störs speciellt av att det är ostädat omkring henne. Om jag ser att inredningen är tråkig men uttänkt, vet jag att jag är på besök hos en person som vill ha ordning och reda omkring sig men som kanske inte kan kombinera olika stilar och färger så att helheten blir intressant och inbjudande. Helt ok!
Man brukar säga att möblerna i hemmet inte är de viktigaste i inredningen, utan det är de små detaljerna som gör att hemmet ser personligt och intressant ut. Alla kan köpa de finaste sofforna och stolarna i världen men det är hur man placerar de övriga sakerna runt omkring som säger mycket om själva personen som bor i hemmet.


Så visst är det första intrycket helt otroligt viktigt. Personligheten avspeglar hemmet och känslan i det. Det skall synas att det är personen i fråga som bor i hemmet. För mej är det även mycket viktigt att känna mig välkommen. Om jag blivit bjuden till någon vill jag se att personen i fråga gjort sig ens en gnutta besvär över att ha mig där. Det kan vara att dammtussarna är bortsugna, diskbordet är tomt, det brinner några ljus, sängarna är bäddade, det doftar gott eller något annat. Jag känner mig sällan välkommen om jag märker att det inte är viktigt för personen att få mig att känna mig välkommen till hemmet. Att objuden våldgästa ett hem är en helt annan sak. Då spelar det inte någon roll hur det ser ut eller hur det första intrycket är när du stiger in. Ingen har det snyggt och prydligt dygnet runt. Det är svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår mig rätt.

Jag hoppas innerligt att ingen av mina vänner nu tar åt sig. Er känner jag utan och innan och tänker inte speciellt på hur ni har det i era hem. Bara genom att ni finns till och att vi sitter tillsammans i ett av hemmen, gör att det är hemtrevligt och att jag trivs och det är det viktigaste. Detta var helt allmänt om hur det första intrycket påverkar mig. När jag tänker på mina närmaste vänner, kan jag inte låta bli att tänka på hur totalt olika vi inrett våra hem. Roligt och samtidigt intressant. Det viktigaste är ju trots allt att man själv trivs i sitt hem.

Ibland är det ju dock så att man inte trivs och bara längtar efter en förändring, men inte vet hur man skall gå till väga. Fråga- snappa upp ideér från tidningar, internet och våga be om råd .



Tackar för denna läsarfråga! Tar gärna emot fler. Riktigt kul att gå lite mer på djupet med det här som handlar om inredning. Hör gärna era åsikter om ämnet. Hur tycker du att det första intrycket påverkar din åsikt om ett hem? Vad är viktigt för dig? Hur påverkar hemmet din uppfattning om personen som bor där? Berätta... (det är även ok att kommentera som anonym..).


1 kommentar:

  1. Ger du service?

    och tack för de stora artiklarna för information!

    Tack
    Johan Dran

    SvaraRadera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...