27 dec. 2017

Vi återgår till vardagen

Hej igen!
Hoppas ni alla haft en underbar jul med familj, släkt och vänner. Kan ni tänka er-idag var det första gången på fyra dagar som jag öppnade min dator, tänk, säkert något av ett rekord..
Denna jul firades som vanligt med mormor, hennes "vän" och min lillasyster och hennes familj. Min syster bor i Schweitz så vi ses ca två gånger om året (när de kommer till Finland). Under de senaste åren har vi försökt ändra om vårt julbord så att det bara finns mat vi gillar. Vi har inte på två år ätit julskinka utan i stället bytt ut köttet mot annat kött eller fisk. Vi äter även inga traditionella jullådor mer eftersom ingen direkt var speciellt förtjusta i dem...
Julaftonen innehöll med andra ord god mat och trevlig samvaro, mängder med julklappar att öppna och mys med tända ljus, "sprakastickor" och choklad.

Juldagen var vi bara hemma och myste. Gick i mysbyxor hela dagen, tittade på julfilmer, åt och drack, var i bastun och sov dagssömn- inte så illa. Vi hade även köpt hem lite julmat, dvs lite skinka, rosolli och sill som vi åt när vi orkade och hade det bra.

På den andra juldagen åkte vi till Borgå för att träffa släkt. Vår ena kusin bor nuförtiden i Australien och hon firade julen i Finland tillsammans med sin man och deras två flickor. Vi var alltså 4 kusiner och våra 4 föräldrar. 4 äkta hälftar och alla våra 8 barn. Det pratades svenska, finska, tyska och engelska om vart annat och det var verkligen roligt att träffas. Vi kom fram till att det är ca 30 år sedan vi alla fyra kusiner samtidigt träffats så det var alltså på sin plats med en större träff.

Idag var det igen dags för 3/5 i vår familj att åka på jobb, egentligen 4/5 då jag jobbat lite här hemifrån idag. Har egentligen mera städat, bykat och plockat upp lite eftersom det inte blivit gjort något under julhelgen. Vi tar det lugnt här hemma och börjar så småningom planera nyåret...


Nu skall jag äta något och sedan lägga mig på soffan och läsa lite. Jag bläddrar i diverse inredningstidningar på jakt efter bra ideér på hur jag kunde förnya inredningen i vårt vardagsrum. Inte någon lätt sak, kan jag berätta...  Huset på bilden hämtade tomten åt mig och jag älskar det. Det är stort och vitt och har en lampa inuti. Huset lyser så fint upp vardagsrummet där det just nu står.

Tills vi ses igen,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...