22 nov. 2017

Beni Ouarain och Sukhi-mattor

Bloggsamarbete 

Finns det något mysigare att att ha sköna snygga mattor i hemmet? Jag har faktiskt inte tidigare varit så förtjust i mattor eftersom jag gillar vårt golv och det får gärna synas. Men efter att jag fick en första mjuk matta kan jag ju inte annat säga än att jag gärna har fler.

Har du hört talas om Sukhi? Sukhi är ett socialt företag som samarbetar med hantverkare i olika länder. Företaget arbetar direkt med tillverkarna i varje land och företaget har inte några lagerutrymmen eller butiker där mattorna säljs. Sukhi ser till att dessa hantverkare får en bättre lön och arbetar under ordentliga arbetsförhållanden. Ordet Sukhi är faktiskt ett nepalesiskt kvinnonamn och betyder lycklig- härligt eller hur? Man blir verkligen lycklig när man får en fantastiska handgjord matta av ytterst hög kvalitet, direkt från de duktiga hantverkarna.

På hemsidan finns det en stor mängd olika mattor; ylle- och filtmattor från Indien,  filtbollsmattor som kommer från Nepal, turkiska patchwork- mattor gjorda i lappteknik samt de ljuvliga svartvita mattorna som ni sett i många inredningstidningar, Beni Ouarain-mattorna som görs i Marocko. En sådan matta finns nu hos oss och jag kan berätta att det inte alls vara ett svårt val - har nämligen läänge dreglat över dessa💓.



När min mattan var beställd och färdigt vävd, levererades den från Marocko ända fram till dörren. När jag öppnade mattan fanns där ett kort från hantverkaren i fråga och det kändes väldigt speciellt att veta exakt vem som vävt just min matta. På Sukhis hemsida (klick) kan man se bilder på hantverkarna och läsa mer om deras arbete.


Mattorna görs alltså på beställning och därför tar det 6-12 veckor innan de anländer. Kunderna kan på så sätt själva välja modell, mått, färger och form. Det går alltså att väva en matta som passar perfekt till hemmets övriga färgpalett. 


Jag valde alltså en Beni Ouarain matta med mönstret Aicha. Den är handvävd i 100% rent ylle och gjord uppe i Atlas-bergen. Dessa mattor är lyxigt mjuka och väcker uppmärksamhet precis var de än ligger. Mattan är underbart tjock och skön och jag bara älskar den. Passar både i vardagsrum, hall och sovrum och det är inte bara en gång i veckan jag sagt att jag såå skulle vilja ligga ner på den för så underbart mjuk är den😊 




I just love my new Sukhi 💗

4 kommentarer:

  1. Åhh vad fina!

    http://nouw.com/jasminetornroos/lite-om-dagen-och-bilder-fran-formiddage-32083779

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan, visst är de ljuvliga... och gillar att de blir så personliga

      Radera
  2. Tusentals tack Lotta, jag hoppas att mattan värmer hela vintern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla, det tror jag verkligen att den gör, det är sååå mjuk, skön och fin <3

      Radera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...