26 juli 2017

Söderlångvik och Amos Anderson

På sommaren besökte jag en väninna på hennes sommarställe i på Kimitoön och då hade jag också möjlighet att besöka Söderlångvik gård. Stället har anor från 1500-talet men år 1927 köpte Amos Anderson gården. Han förvandlade Söderlångvik till ett sommarresidens där han kunde vila upp sig. Söderlångvik ligger i den inre skärgården och har en underbar natur omkring sig. Nuförtiden är Söderlångvik ett personhistoriskt museum över Amos Anderson. Här finns konstverk ur hans privata samlingar och möbler från hans hem i Helsingfors. 




I omgivningen finns en kultur- och naturstig ( en vandringsled) som vi tyvärr inte promenerade men som jag hörde att är mycket sevärd. Man går längs stigen med en karta som ger information om de olika sevärdheterna. Promenaden tar ca 1,5 timme.

På området finns även äppelodlingar samt växthus där man odlar både tomater och blommor. Produkterna är till försäljning intill caféet.



Om du blev intresserad av att besöka stället, kan du läsa mera på www.soderlangvik.fi. Stället håller öppet ända till 31.8 kl. 11-18.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...