13 aug. 2016

Recept på min frappé

Fick några förfrågningar på både instagram och Facebook om hur jag gör frappé som jag ju bara älskar. Eller jag älskar ju kaffe över lag men frappén har hört till efter våra resor till Grekland. Här får ni nu då se hur jag gör för att få den godaste grekiska kalla kaffedrycken - frappén.



För att få det bästa smaken använder jag grekiskt frappépulver som liknar vanligt snabbkaffe ( köpte igen denna sommar ett litet lager åt mig ). Det går alltså att laga frappé även på helt vanligt snabbkaffe. För att få det bästa skummet behöver du en mjölkskummare.



 



DSCN5185.jpg



DSCN5188.jpg



DSCN5190.jpg



Bild 1.Ta ett högt vattenglas och sätt i 1 tsk pulverkaffe ( en rågad sked)



Bild 2. Smaksätt med 3-5 tsk socker ( fint eller råsocker ).



Bild 3. Fyll glaset med ca 2 cm vatten  kolla bild 4



Bild 4 - 6. Skumma upp innehållet med mjölkskummaren, lyft den lite i skummet så att det blir högre och får volym. Skummet är klart när du kan svänga upp och ner på glaset utan att något rinner ut, tar med min skummare ca 30 sek, högst...På bild 6 är skummet klart.



frappe.jpg



Bild 7-9. Sätt i 3 isbitar i skummet och fyll på med iskallt vatten ( tills glaset är fullt) .



Rör om och drick med sugrör. Om du vill kan du spruta lite vispgrädde på och sedan är det bara att njuuuta. Frappén är ju en kall kaffedryck och därför är den ju allra godast en varm sommardag...  



Här kan du läsa med om Frappén...



zzzzz.jpg



Just nu sitter jag och slurpar i mig en härligt god frappé och önskar att det slutade regna.



Kram på er,



nimmare.jpg

1 kommentar:

  1. En tesked är nästa för lite. 2 teskedar upp till två matskedar är bättre: https://farbrornikos.se/2020/08/12/enkelt-recept-frappe/

    SvaraRadera

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...