2 apr. 2016

Terrassfunderingar

God morgon på er alla ! Solen skiner och det är lördag och ledig dag. Vad kan man mera begära. Förra helgen åkte vi till Ikea och såg att alla människor var ute och kikade på nya utemöbler och annat som hör terrasslivet till. Blev så sugen på att fixa vår terrass eftersom den är ett litet grått moln. Eller jag som är solälskare gillar inte att den endast är användbar under förmiddagen och därför oftast står tom under sommarkvällar - bara för att solen inte når dit efter kl 14. Vi har härliga glasdörrar som öppnar sig från vardagsrummet direkt ut mot terrassen som dessutom är skyddad från sgs alla sidor. På förmiddagen är där sol och jag och dottern brukar njuta av sommarvärmen där liggandes i våra solstolar. Men efter kl 14 är solen borta för resten av dagen. Vårt hus är svängt åt fel håll liksom och det gör att ingen riktigt trivs där på eftermiddagen. Men nu har jag fått iver att göra den till en plats där vi skall trivas långt in på sommarnattstimmarna.. På terrassen finns en trädgårdsgunga utan tak ( som jag just sålt bort då det inte går att fixa tak till den och den tar väldigt mycket utrymme...), ett åttakantigt bord som är mycket opraktiskt då vi är fem i familjen med ett vitt parasoll. Thats it. Jo, naturligtvis finns det solstolar också. Men nu då har jag tänkt göra altanen till ett lockande ställe för hela familjen. Vi grillar rätt så mycket så det skulle vara kul att kunna sitta ute och njuta av god mat och varma sommarkvällar... 



Kikade in på Ikeas hemsidor och hittade många möbler som jag gillar. Skulle gärna ha någon bänk eller dyligt i stället för trädgårdsgungan. Och på listan över saker som jag skulle vilja skaffa finns även en paviljong dit man eventuellt kunde få myggardiner eller dyligt så man inte behöver slåss med myggorna då solen inte skiner. Intill terrassen finns det skog så om det vill sig väl kommer det myggsvärmar därifrån ;)))



4.jpg3.jpg2.jpg1.jpg



En paviljong som denna kunde jag tänka mej- att sitta som i ett uterum inne skulle vi gilla. Att om kvällarna kunna tända eld på uteljus/ljusslingor eller solenergilampor skulle sitta bra. Det enda jag inte gillar när jag tänker på en "ny" inredd terrass är tanken på att lyfta dynorna in och ut dagligen- ni vet hur det finska vädret är..



5.jpg



Lite mera funderingar ännu- just hämtas gungan bort och i morgon har vi tid att tvätta terrassen och se hur vi skall inreda den. Härligt med solväder - man blr så inspirerad, eller hur? Önskar er alla en härlig dag,



 



 



nimmare.jpg



Bilder : Ikea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...