1 dec. 2015

Julkalender: Julens A-B-C

Nu kör vi igång med bloggens egna julkalender. Julens a-b-c. Under hela decmber ända fram till julafton kommer ni att få följa med mig på min juliga a-b-c-resa där jag berättar om saker som är viktiga för vår familj och hör julen till. Idag har barnen öppnat nummer 1 i julkalendern och jag öppnar första luckan här på bloggen.

1.12


bbbbb.jpg

Advenstskalendern är väl något som alla barn älskar. Så länge jag kan minnas har vi haft en och samma kalender i vår familj. När jag var liten gjorde min mormor åt mig och min syster denna långa fina julkalender. Den är vackert broderad med olika julmotiv och siffror. Vid varje siffra sitter det fast en ring där det sedan hängs små spännande paket. När jag var liten fanns det två paket vid varje ring ; ett åt mig och ett åt min lillasyster. Nu är det mina barn som får öppna denna samma adventskalender och nu är det min mamma som pysslar ihop kalendern åt våra barn. Tidigare år hängde det tre paket i varje ring men då det inte är så lätt för "gamla" fingar att knyta ihop tre paket i den lilla ringen , har vi nu ett nytt system. I ringen hänger endast ett paket som barnen i tur och ordning får ta. Sedan finns det två likadana paket i en påse som de två andra skall leta rätt på. Lika spännande skall ni veta !! Adventskalendern hänger alltid på samma plats- vid ingången till köket. Gillar att ha den där så man ser den för den är verkligen vacker att se på.

bbbb.jpg

b.jpg

bbb.jpg

Som ni kan se är även två generationer broderade på kalendern: LB (= jag), har fått öppna min första kalender 1968 och vårt första barn dvs JK har fått sin första advenskalender 1993. Tänk vad tiden går - minns hur härligt spänande det var att alla morgnar i december få öppna ett litet paket....nu är det nästan lika spännande att få se när de egna barnen öppnar sina paket.

bb.jpg

23 dagar kvar- ses i morgon,

nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...